
Lexus siirtyy ladattavien hybridien aikaan 10 vuoden akkutakuulla – tekniikka pääosin tuttua Toyota RAV4:sta
Ladattavan NX:n tekniikka on pääosin Toyota RAV4:stä tuttua. Uutuuden tunnistaa ulkoa uudesta entistä järeämmästä maskista, joka antaa autolle luonnetta.Lexuksesta on edelleen vaikea puhua ilman mainintaa Toyotasta, jonka luksusbrändi se on. Uudistunut Lexus NX:kin jakaa perustekniikkansa Toyota RAV4:n kanssa.
Yksi yhteen autot eivät kuitenkaan ole. Lexus NX:n linjat on vedetty uusiksi ja materiaalivalinnoissa näkyy laatuun panostaminen.
Ladattavan hybridin maakohtainen 10 vuoden tai 350 000 kilometrin akkutakuu osoittaa, että valmistaja uskoo tuotteeseensa.
Takuu edellyttää, että auton omistaja huolehtii määräaikaishuolloista, joihin kuuluvat hybridijärjestelmän tarkistukset.
Lexus hakee edelleen reilun parinsadan auton vuosimyynnillä paikkaansa Suomen automarkkinoilla. NX kuuluu sen myydyimpiin malleihin ES:n ja UX:n kanssa.
Uutuuden tunnistaa ulkoa uudesta entistä järeämmästä maskista, joka antaa autolle luonnetta. Kattolinja laskee taakse voimakkaasti, mikä tekee autosta sulavan näköisen.
Auton kori on kasvanut pari senttiä ja akseliväli kolme senttiä, mikä on väljentänyt matkustamoa entisestään. Takanakaan ei tule ahdasta ja peräkontti vetää mallikkaasti 545 litraa.
Konepellin alta löytyy RAV4:stä tuttu hybriditekniikka, johon kuuluu 2,5-litraisen bensiinimoottorin lisäksi 134 kilowatin sähkömoottori edessä ja 40 kilowatin sähkömoottori takana.
Kokonaistehoa paketista on puristettu aavistuksen enemmän kuin RAV4:ssä.
Uutta on latausmahdollisuus, joka Lexukseen tulee nyt ensimmäistä kertaa. Siltä osin sekä Lexus että Toyota ovat antaneet rauhassa muiden muokata ostajien asenteet ladattaville versioille sopivaksi.
Suomessa lataushybridien suosiota selittää niitä suosiva autoverotus. Myös NX:n ladattava versio hyötyy siitä suuresti.
NX lataushybridin 18,1 kWh:n akku latautuu nopeimmillaan täyteen 2,5 tunnissa 6,6 kilowatin latausteholla.
Sähköä riittää virallisen mittaustavan mukaan 69 kilometrille, mutta kaupunkiajossa hyvissä olosuhteissa sillä voi päästä selvästi pidemmällekin.
Akun tyhjennyttyä auto on edelleen varsin taloudellinen. Suuresta koosta huolimatta sen kulutus pysyi osin vuoristo-olosuhteissa tehdyllä koeajolla 6–7 litran välissä.
Auton turvatekniikan uutuuksiin kuuluu oven avauksen valvontajärjestelmä. Se estää avaamasta ovea, jos takaa on lähestymässä esimerkiksi polkupyörä.
Vetokykyä autossa riittää 1 500 kiloa.
Etuvetoisen NX 350h:n lähtöhinta on noin 55 700 euroa ja ladattavan NX 450h:n 64 100 euroa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

