Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Uusi Subaru Forester ei yllätä, mutta parantaa vähän kaikessa

    Kevythybridi pudottaa nelivetomaasturin päästöjä, mutta mikään talousihme Forester ei vieläkään ole.
    Subarun muotoiluun vaikuttavat amerikkalaisten mieltymykset, sillä Yhdysvallat on merkin ylivoimaisesti tärkein markkina-alue.
    Subarun muotoiluun vaikuttavat amerikkalaisten mieltymykset, sillä Yhdysvallat on merkin ylivoimaisesti tärkein markkina-alue. 
    Tavaratilan täyttöaukko on Subarun mukaan luokkansa levein.
    Tavaratilan täyttöaukko on Subarun mukaan luokkansa levein. 
    Ohjaamon laatuvaikutelma on korkeatasoinen varsinkin kalliimmissa varusteluvaihtoehdoissa. Videopelimäiset näyttöruudut ovat kuitenkin ahdettu liian täyteen tietoa.
    Ohjaamon laatuvaikutelma on korkeatasoinen varsinkin kalliimmissa varusteluvaihtoehdoissa. Videopelimäiset näyttöruudut ovat kuitenkin ahdettu liian täyteen tietoa. 

    Uudistunutta Subaru Foresteria on vaikea erottaa vanhasta mallista, ellei sellainen satu seisomaan vieressä.

    Jos vertailukohta on, huomaa uuden mallin kasvaneen lähes joka suuntaan. Sentteinä erot eivät ole suuria, mutta uusi malli on selkeästi isomman oloinen.

    Isommalta uusi auto myös tuntuu. Sisällä on tilaa joka suuntaan, aikuinen istuu mukavasti takapenkilläkin.

    Amerikan markkinoilla uusi malli on ollut myynnissä jo vuoden. Suomessa uutuutta saadaan odottaa vielä syksyyn.

    Omintakeinen japanilaisvalmistaja pitää kiinni erikoisuuksistaan. Niihin kuuluvat bokserimoottori, jatkuva neliveto ja portaaton Cvt-vaihteisto.

    Ne löytyvät myös uudesta Foresterista. Nyt voimalinjaa on ryyditetty 17 hevosvoiman sähkömoottorilla ja taka-akselin päällä olevalla 13,5 kilowatin akustolla.

    Kyseessä on niin sanottu kevythybridi, joka tuo kiihdytyksiin lisätehoa ja Subarun mukaan alentaa polttoaineen kulutusta kymmenellä prosentilla. Virallista uuden wltp-normin mukaista kulutuslukemaa ei e-boxeriksi nimetylle voimalinjalle vielä ole, mutta valmistaja arvioi sen olevan alle seitsemän litraa satasella. Käytännössä se voi olla vaikeata saavuttaa. Kulutus tuppasi tanskalaisilla maaseututeillä nousemaan 8 litran paremmalle puolelle.

    Ilman vertailua on vaikea sanoa kuinka paljon lisäpotkua sähkömoottori tuo ajoon. Suorituskyky on arkiajoon riittävä, mutta tehokkaampikin moottori autoon sopisi. Cvt-vaihteiston ominaisuuksiin kuuluva kuminauhamaisuus jakaa mielipiteitä.

    Forester on parhaimmillaan pitkien taipaleiden matka-autona. Meno on vakaata ja hiljaista, joskin tuulenpuuskat käyvät korkeaan autoon. Alusta on jämäkänpuoleinen, mutta edellismallin pintakovuus on hiuottu pois. Mutkatielläkin pärjää, vaikka ohjaustunto ei yllä ihan parhaimpien maasturien tasolle.

    Nelivedon toimintaa tai maasto-ominaisuuksia ei ennakkoesittelyssä ollut mahdollisuuksia kokeilla. Edellisen korimallin Forester sai kritiikkiä herkästi kuumenevasta nelivetojärjestelmästä. Valmistajan mukaan parannusta on tapahtunut. Subarun X-mode neliveto on toteutukseltaan jatkuva ja voimanjako ajotilanteesta riippuva. Maavara sekä tulo- ja jättökulmat ovat maastoajoon riittävät.

    Hybridiautojen ongelmana on usein rajoitettu vetokyky. Subarussa ei tätä ongelmaa ole. Foresterilla saa vetää 1870 kilon jarrullista perävaunua, mikä lienee luokassaan kovin arvo.

    Vakiovarustelu on kattava. Uutuutena on tällä kertaa kasvojentunnistus. Auto tunnistaa kuljettajan ja säätää penkit ja peilit automaattisesti tälle sopiviksi. Turvallisuuteen on panostettu paljon ja automaattijarrutus toimii nyt myös peruutettaessa.

    Subarun ohjaamo on merkille tyypilliseen tapaan hieman rauhaton. Laatuvaikutelma on kyllä kohdallaan, mutta nappeja, toimintoja ja varoitusääniä alkaa olla liikaa. Myös kuljettajan näyttöruudut ovat niin täynnä tavaraa, että vaatii todellista keskittymistä huomata esimerkiksi polttoaineen määrä.

    Subarun asiakkaat ovat perinteisesti hyvin uskollisia. Heille uutuus tarjoaa parannusta melkein joka asiassa. Vetokykyisten nelivetomaasturien joukossa Forester on kilpailukykyinen vaihtoehto. Kevythybridi pudottaa päästöjä, mutta mikään talousihme Forester ei vieläkään ole.