Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Hevosettomat kulkuneuvot ilmestyivät teille 138 vuotta sitten − harva uskoi niiden tulevaisuuteen

Sähköistyminen etenee vääjäämättä, Mercedeksen asiakkaista lähes 90 prosenttia päätyy jo ladattavaan versioon.
Carl Benzin Patent-Motorwagenin kopio on nähtävissä Stuttgartin Mercedes-Benz-museossa.
Carl Benzin Patent-Motorwagenin kopio on nähtävissä Stuttgartin Mercedes-Benz-museossa. Kuva: Mercedes-Benz AG - Mercedes-Benz Classic Communications

Saksalainen Carl Benz jätti ensimmäisen auton patenttihakemuksen 138 vuotta sitten. Harva aikalainen uskoi tuolloin hevosettoman kulkuneuvon tarjoamiin mahdollisuuksiin.

Toisin kävi. Benzin kolmipyöräinen kaasumoottorikäyttöinen ajoneuvo ja Gottlieb Daimlerin samoihin aikoihin rakentama nelipyöräinen automalli käynnistivät uuden aikakauden.

Benzin autossa oli vaakasuoraan asennettu yksisylinterinen nelitahtimoottori, jonka iskutilavuus oli 954 kuutiosenttimetriä. Moottorista irtosi vajaa hevosvoiman verran tehoa, mikä kiidätti sen 16 kilometrin huippunopeuteen.

Aikalaiskriitikkojen mukaan Daimlerin ja Benzin esittelemillä hevosettomilla vaunuilla ei pitänyt olla mitään tulevaisuutta.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Se ei lannistanut keksijöitä. Patent-Motorwagenin jatkoksi he kehittelivät ensimmäisen bussin ja kuorma-auton.

Ensimmäinen moderni henkilöauto, Mercedes 35 hp, esiteltiin helmikuussa 1900. Siinä olivat edustettuina monet nykyauton ominaispiirteet: pitkä akseliväli, alhainen painopiste ja kulmaan asetettu ohjauspylväs.

Auto oli myös ensimmäinen, joka kantoi Mercedes-nimeä.

Uuden Mersun tilaajista lähes yhdeksän kymmenestä päätyy ladattavaan versioon.
Uuden Mersun tilaajista lähes yhdeksän kymmenestä päätyy ladattavaan versioon. Kuva: Jarmo Palokallio

Mercedes-Benz on pärjännyt Suomessa viime vuodet paremmin kuin koskaan. Viime vuonna Suomessa rekisteröitiin yli 8 200 Mercedes-Benz AG:n ja Daimler Truck AG:n valmistamaa uutta autoa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Henkilöautoissa Mercedes saavutti yli 6 ja pakettiautoissa 13,7 prosentin markkinaosuuden.

Nyt olemme jälleen uuden edessä. Jos EU:n päätös pitää, uudet polttomoottoriautot ovat jäämässä historiaan reilun kymmenen vuoden sisällä.

Vielä hetki sitten sähköautoja pidettiin Suomeen sopimattomina. Ajattelutavan muutoksen nopeudesta kertoo, että esimerkiksi Mercedeksellä ladattavien autojen osuus tilauksista on kivunnut jo 89 prosenttiin.

Auton ostajat ovat siten toipuneet liikenteen sähköistymisen aiheuttamasta alkuhämmennyksestä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Nyt hämmennystä aiheuttaa hintakilpailu. Tesla on pudottanut sähköautojen hintoja jopa 10 000 euroa yhdellä kertaa, kun se on yrittänyt pitää kilpailijoita takanaan.

Uusien kiinalaismerkkien ja Teslan hintakilpailu on vetänyt muita merkkejä samalle polulle. Mercedes ei ole alennuskisaan lähtenyt. Vehon mukaan hinnan laskun sijaan ostajille on tarjottu entistä paremmin varusteltuja autoja.

Henkilöautojen lisäksi myös hyötyajoneuvot sähköistyvät vauhdilla. Haasteita raskaiden kuljetusten sähköistymisessä vielä riittää.