
Harmaa on uusi punainen – autonostajat suosivat sävyjä, jotka sulautuvat massaan
Työsuhdeautot ovat mustia ja hyötyajoneuvot valkoisia.Suurin osa uuden auton ostajista on yli 50-vuotiaita miehiä. Värivalinnoissaan he suosivat harmaata, mustaa ja valkoista.
Omalla rahalla autoa ostavat päätyvät usein harmaaseen tai hopeaan. Työsuhdeautoilijat päätyvät puolestaan mustaan, joka on tällä hetkellä trendikäs. Yritysten pakettiautoissa valkoinen on ylivoimainen ykkönen.
Osalle ostajista väri on tärkeä ja joillekin jopa tärkein peruste auton valintaan. Jotkut haluavat huomaamattoman värin ja toiset taas hakevat räikeällä värillä huomiota.
”Työsuhdeautojen värivalinnat kulkevat valtavirran mukana. Valmistajien värivalikoimat ovat pääsääntöisesti melko konservatiivisia, ja räikeämpiä värejä on saatavilla lähinnä sporttimalleihin”, kertoo johtaja Vesa Kalske Drivalia Lease Finlandista.
Värien osalta autoilijoiden mieltymykset ovat ajan saatossa muuttuneet. Vielä parikymmentä vuotta sitten punainen oli suosittu väri Suomessa.
Nyt Traficomin tilaston kärjessä on harmaa. Useampi kuin joka viides autoilija on päätynyt siihen. Myös musta ja valkoinen ovat ajaneet punaisen ohi.
Drivalia odottaa, että nykyiset päävärit pitävät pintansa jatkossakin. Vähemmän halutuista väreistä vihreä näyttäisi olevan nousussa.
Takavuosina autoissa oli käytössä laajempi väriskaala. Oranssikin oli ihan käypä väri 1970-luvun autoissa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







