Pälkäneeltä löytyy käytettyjen traktorinosien keidas
Varaosien tarve kasvaa keväällä peltotöiden käynnistyessä.
Rauno ja Antti Lindin mukaan Purkupojat purkavat vuosittain kuutisenkymmentä traktoria. Kuva: Rami MarjamäkiKylvöaskareiden lähestyessä herää monissa viljelijöissä ajatus traktorin kunnostamisesta peltotöitä varten. Se näkyy myös varaosien kysynnässä.
Pälkäneellä toimivan, Suomen suurimman traktoreiden varaosiin keskittyneen purkaamon, Purkupojat Oy:n, omistajiin kuuluva Lasse Lind sanoo kevään olleen joitakin vuosia sitten vuoden kiireisintä aikaa juuri tästä syystä.
”Nykyään tilanne on kuitenkin toinen, sillä monilla maanviljelijöillä ja urakoitsijoilla on useampi traktori, ja niitä korjataan sekä huolletaan yhä enemmän talvikaudella.”
”Tällainen toiminta antaa traktorin omistajille enemmän aikaa pohtia mitä he tekevät koneilleen ja myös tutkia hintatasoja. Meille tällainen rytmi taas on hyvin tasapainottava, eli työtahti on varsin samanlainen läpi vuoden.”
Purupoikien juuret juontavat vuoteen 1987, kun Lasse Lindin isä Rauno Lind perusti yrityksen puuhailtuaan jo aiemmin traktoreiden ja metsäkoneiden parissa. Purkupojista on muodostunut todellinen perheyritys, sillä toiminnassa ovat mukana myös Raunon vaimo Marjaana sekä Lassen veli Antti.
Perheen lisäksi palkkalistoilla on kahdeksan muuta työntekijää.
”Siirryimme Antin kanssa vuonna 2015 operatiivisiksi johtajiksi tehtyämme yrityksessä sukupolvenvaihdoksen. Muutoin voi sanoa, että olemme kasvaneet yritykseen mukaan pienestä pitäen.”
Muistellessaan menneitä vuosia, nousee Lasse Lindin mieleen ikimuistoinen hetki hänen puuhaillessaan Antti-veljensä kanssa kouluikäisenä traktorin kimpussa.
”Purimme vanhaa hytitöntä traktoria. Siinähän kävi sitten niin, että irrotimme akkua väärällä tavalla, ja traktori syttyi tuleen. Onneksi työntekijät ehtivät nopeasti hätään. Isä tuumasi savun hälvettyä, että pojat ovat poikia”, Lind nauraa.
Purkupojat purkaa vuosittain kuutisenkymmentä traktoria, määrä on pysynyt pitkään varsin samana.
”Hankinnassa apunamme ovat yhteistyökumppanit, ja lisäksi vakuutusyhtiöt sekä yksityiset tarjoavat traktoreita meille.”
”Purettavat traktorit tulevat niin Suomesta kuin ulkomailta varisin tasasuhteella. Ulkomaiden osalta selkeä ykkösmaa on Ranska, missä on paljon Valtroja.”
Paras purettava traktori on Lindin mukaan kaadettu traktori.
”Jos tällainen traktori on mennyt lunastukseen, on se meidän kannaltamme paras mahdollinen, sillä siellä ovat yleensä esimerkiksi kaikki sähköjärjestelmät kunnossa. Toinen hyvä kohde on traktori, missä on jokin tekninen vika, mutta silti pienet käyttötunnit.”
Yrityksen 4500 ja 1000 neliön halleissa on osia kuusinumeroinen määrä 1960-luvun osista tähän päivään. Puretut osat tutkitetaan ja käydään läpi ennen myyntiä. Osille annetaan myös kolmen kuukauden takuu mahdollisten ongelmien vuoksi, sillä osamäärä on hurja.
Joskus Purkupojat on kohdannut myös huijausyrityksiä.
”Toisinaan meille yritetään myydä varastettua tavaraa. Tämä ei kuitenkaan käytännössä onnistu, sillä varmennamme aina tavaran ennen ostoa.”
Vuonna 2015 Purkupoikien valikoimaan tulivat uudet varaosat, jotka saapuvat Pälkäneelle useista eri maista.
”Tämä johtui siitä, että tietyt traktorien osat menevät kaupaksi hyvin nopeasti, eli niitä ei ollut saatavana käytettynä riittävästi. Tällaisesta esimerkkejä ovat vaikkapa vanhan Valmetin jarruosat. Valikoimaan ovat samalla tulleet myös erilaiset huoltotarvikkeet.”
Asiakkaiden ykköstraktoreita käytettyjen ja uusien osien suhteen ovat Valtra, New Holland, Case IH sekä Massey Ferguson. Purkupoikien asiakaskunnassa on ostajia 48 maasta, ulkomaankaupan osuus myynnistä on kymmenisen prosenttia.
”Venäjän tilanne ei kuitenkaan näy meillä, sillä sinne ei ole ollut juurikaan kauppaa. Osia on muutoin mennyt muille mantereille paitsi Etelämantereelle. Elättelemme toiveita kaupasta sinnekin, sillä huomasin eräästä dokumentista Suomen tutkimusasemalla olevan Valmetin”, Lind hymyilee.
Materiaalin saatavuus on kuitenkin nousemassa tiettyjen osien suhteen yhä suuremmaksi ongelmaksi, mikä tietää hintojen nousua.
”Esimerkiksi jäähdyttimien hinnat ovat kohonneet, sillä niissä käytetään metalleja, joiden hinta on noussut. Myös tietyissä etuakselin osissa, kuten vetoakselissa, on ollut jonkin verran saatavuusviivettä.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




