
EU:n polttomoottorikiellon kumoaminen avaa mahdollisuuksia uusille biokaasu- ja etanoliautoille
Autotehtaille jää mahdollisuus pitää polttomoottorit tuotannossa 10 prosentin osuudella.EU on kumonnut uusien autojen polttomoottorikiellon, jonka piti toteutua vuonna 2035. Se avaa mahdollisuuksia uusille biokaasu- ja etanoliautoille sekä muille vaihtoehtoisille polttoaineille.
Karkeasti tulkittuna EU päätti jättää polttomoottoreille täyskiellon sijaan 10 prosentin osuuden. Tämä komission esitys vaatii vielä EU:n parlamentin ja jäsenmaiden hyväksynnän. Kyseessä on merkittävä suunnanmuutos EU:n politiikassa.
Täyskiellon kumoamista heräsivät ajamaan etenkin saksalaiset autonvalmistajat. Toisaalta osa sähköautoihin rajusti panostaneista autotehtaista vastusti muutosta.
Keskusteluun on vedetty myös vaihtoehtoiset polttoaineet, kuten kehittyneet biopolttoaineet ja synteettiset e-polttoaineet. Niillä, etenkin biokaasulla ja etanolilla, on Suomessakin omat kannattajansa.
“Biokaasun rooli kotimaisena, uusiutuvana polttoaineena on tärkeä osa Suomen energiaomavaraisuutta. Nyt tehdään päätöksiä, jotka mahdollistavat investoinnit myös Suomessa”, painottaa Hannes Torppa Suomen Biokierto ja biokaasu ry:stä.
“EU ottaa järkevän askeleen kohti teknologista riippumattomuutta. Samalla se tunnustaa, että ilmastotavoitteisiin on useita reittejä. Uusiutuvat polttoaineet ovat olennainen osa ratkaisuja”, toteaa Hannes Tuohiniitty Bioenergia ry:stä.
Tuohiniityn mukaan komission esitys on kaikkineen monimutkainen eikä se ole vieläkään aidosti teknologianeutraali.
”Komissio on rakentanut ennemmin ehtoja, kuin valinnanvaraa. Jäsenmaiden neuvoston sekä Euroopan Parlamentin tuleekin kehittää esitystä toimivammaksi ja aidosti teknologianeutraaliksi ottaen huomioon uusiutuvat polttoaineet”, vaatii Tuohiniitty.
Yksi mahdollisuus olisi luoda uusi ajoneuvokategoria vain uusiutuvia polttoaineita käyttäville polttomoottoriautoille. Tällaisten polttomoottoriautojen myynti voitaisiin sallia myös vuoden 2035 jälkeen, mikä avaisi mahdollisuuden pitää samalla kiinni alkuperäisestä päästövähennystavoitteesta.
Vaihtoehtojen puute on jo kaventanut autotarjontaa Euroopassa. Valmistajat ovat ennakoineet kieltoa, mikä on vähentänyt uusiutuvia korkeaseospolttoaineita käyttävien autojen tarjontaa.
Esimerkiksi kaasuautot ovat pudonneet valikoimista pois. Myös uusien etanoliautojen myynti on lopetettu.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







