EU kampeaa autojen viralliset kulutusluvut lähemmäksi todellisuutta
Päästömittauksen muutoksen lopulliset vaikutukset autoverotukseen ovat vielä auki.EU-asetus muuttaa syyskuussa autojen päästömittaustapaa. Uusi WLTP-sykli on aiempaa lähempänä auton normaalia käyttöä.
Uutta mittaustapaa käytetään uusien ensirekisteröitävien henkilöautojen polttoaineen kulutuksen ja hiilidioksidipäästöjen mittauksissa. Muutoksen tarkoituksena on saada todenmukaisemmat polttoainekulutustiedot ja päästöarvot autoille.
WLTP-päästömittauksen arvioidaan nostavan autojen hiilidioksidipäästöjä ja kulutuslukemia noin viidenneksellä.
Trafi odottaa, että autokaupat alkavat myydä ensimmäisiä uuden mittaustavan mukaisia ensirekisteröitäviä autoja todennäköisesti jo syksyllä.
”Siirtymäaikana eli vuoden 2020 loppuun asti uusille henkilöautoille merkitään rekisteriin suurimmassa osassa tapauksia kaksi CO2-arvoa, uusi ja vanha”, kertoo Trafin yksikönpäällikkö Marko Sinerkari.
Auton hiilidioksidipäästöt vaikuttavat vuotuiseen ajoneuvoveroon ja ensirekisteröinnin yhteydessä kannettavaan autoveroon.
”Autoverotusta hoitavan Verohallinnon ja ajoneuvoverotusta hoitavan Trafin kanssa on katsottu, että verotuksessa käytetään siirtymäaikana alempaa eli käytännössä nykyistä mittaustapaa vastaavaa laskennallista arvoa. Mittaustavan muutos ei siten vaikuta merkittävästi autoveron ja ajoneuvoveron määrään siirtymäaikana”, kertoo valtiovarainministeriön neuvotteleva virkamies Markus Teräväinen.
Siirtymäajan jälkeen auto- ja ajoneuvoverotaulukot on mahdollista muuttaa siten, että veron määrät eivät keskimäärin edelleenkään muutu uuden mittaustavan takia. Päätöksiä tästä ei kuitenkaan ole tehty. Muutostarpeita voidaan arvioida tarkemmin vasta sitten, kun uuden mittaustavan mukaisia päästöarvoja on kertynyt riittävän suuresta joukosta uusia henkilöautoja.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

