Selvitys: Pysyvä automaattivalvonta on laskenut ajonopeuksia ja vähentänyt onnettomuuksia
Tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että ajonopeudet ovat laskeneet ainakin osittain automaattivalvonnan ansiosta myös valvonnan ulkopuolisella päätieverkolla.
Tutkimuksen mukaan ajoneuvojen keskinopeudet ovat laskeneet kaksi kilometriä tunnissa kiinteän automaattivalvonnan tiejaksoilla. Lisäksi henkilövahinkoon johtaneiden onnettomuuksien määrä laski valvontajaksoilla neljänneksen. Kuva: Kari SalonenLiikenteen turvallisuusvirasto Trafin sekä Uudenmaan ja Varsinais-Suomen elykeskusten tilaaman selvityksen mukaan ajoneuvojen keskinopeudet ja onnettomuusmäärät ovat laskeneet tieosuuksilla, joilla on otettu käyttöön kiinteä automaattivalvonta.
Tutkimuksen mukaan ajoneuvojen keskinopeudet ovat laskeneet kaksi kilometriä tunnissa kiinteän automaattivalvonnan tiejaksoilla. Henkilövahinkoon johtaneiden onnettomuuksien määrä laski valvontajaksoilla neljänneksen, mutta liittymäonnettomuuksien määrä väheni myös selvästi.
Jotta valvonnan vaikutuksia voitiin kunnolla arvioida, tutkimuksessa tarkasteltiin myös yleisessä kehityksessä tapahtuneita vastaavia muutoksia vertailuteillä, joilla ei ole ollut käytössä automaattivalvontaa. Keskinopeudet laskivat näillä vertailuteillä 1,2 kilometriä tunnissa ja henkilövahinkoon johtaneet onnettomuudet vähenivät 18 prosentilla.
Tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että ajonopeudet ovat laskeneet ainakin osittain automaattivalvonnan ansiosta myös valvonnan ulkopuolisella päätieverkolla. Tutkimuksessa huomautetaan myös, että automaattivalvontaa on lisätty voimakkaasti vuosina 2005-2007, mikä on voinut heijastua laajemminkin liikennekäyttäytymiseen.
”Liikenneturvallisuusnäkökulmasta on erittäin positiivista, että ajonopeudet ovat laskeneet aikaisemmasta, ja erityisen hienoa on, että trendistä näyttää tulleen pysyvä näillä tutkituilla tieosuuksilla”, erityisasiantuntija Riikka Rajamäki Trafista sanoo tiedotteessa.
Ajoneuvojen keskinopeudet olivat laskeneet tutkituilla automaattivalvonnan tieosuuksilla keskimäärin kaksi kilometriä tunnissa myös noin 10 vuoden tarkastelun perusteella. Vertailuteillä keskinopeudet laskivat pitkällä aikavälillä 0,9 kilometriä tunnissa.
Tutkimuksessa selvitettiin automaattisen nopeusvalvonnan vaikutuksia ajonopeuteen ja liikenneturvallisuuteen 11 tieosuudella, jolla on otettu käyttöön kiinteä automaattivalvonta vuosina 2007-2014.
Liikenneturvallisuuden edistämiseksi tutkimuksessa kartoitettiin myös automaattivalvontaan sopivia tiejaksoja, joilla ajonopeudet ovat korkeat ja onnettomuusmäärät suuret. Kartoituksen perusteella laadittiin kriteerit uusien automaattivalvontajaksojen määrittelemiseksi. Tutkimustulosten perusteella todettiin, ettei valvontaa ole tarkoituksenmukaista sijoittaa tasaisesti teiden linjaosuuksille, vaan esimerkiksi liittymäalueille ja muihin liikenneturvallisuuden ongelmapaikkoihin.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
