
Työmaiden sankari Transit Custom uudistuu − täyssähköversio lupaa kustannussäästöjä
Transit Customin sähköversion kantama ja kantokyky riittää useimpiin käyttötarpeisiin. Säästöä syntyy käyttövoiman ja huoltojen kustannuksista.Ford Transit Customin mallivalikoima kasvaa täyssähköisellä versiolla, jolle luvataan kustannussäästöjä. Aika monet Transitin käyttäjät pitäytyvät silti vielä tässä vaiheessa polttomoottorissa.
Yksi täyssähköisen E-Transit Customin valtteista on kahden vuoden huoltoväli ilman kilometrirajoitusta. Fordin arvion mukaan sähkö-Transitin huoltokustannukset jäävät samalla 40 prosenttia dieselversiota pienemmiksi.
Sähkö on jo osoittautunut toimivaksi vaihtoehdoksi myös hyötyajoneuvoihin. E-Transitin 65 kilowattitunnin akku antaa autolle 327 kilometrin virallisen toimintamatkan.
Se riittää suurimmalle osalle auton käyttäjistä.
MT:n koeajossa 400 kilon kuormalla lastattu takavetonen E-Transit antoi märällä asfaltilla vähän rauhattoman vaikutelman. Siihen syynä saattoi olla koeajoauton sakkokuntoiset renkaat, joista puuttui pitoa.
Auton kulutus oli noin 24 kilowattituntia 100 kilometrillä.
Sähkö-Transitin kantavuus 970 kiloa ja vetokykyä sillä on 2 300 kiloa.
125 kilowatin pikalatauksella auton akku varautuu 80 prosenttiin alle 32 minuutissa. Autossa on vakiona pistorasiat, joista saa työkaluille ja valoille virtaa 2,3 kilowattia.
Hauska yksityiskohta on Transitin Mobile Office -varustepakettiin kuuluva vaakatasoon kallistuva ohjauspyörä. Siitä saa työskentely- tai ruokailualustan.
Ohjauspyörä käänty alustaksi, jota voi käyttää työntekoon tai vaikka eväiden syöntiin. Kuva: Jarmo PalokallioLadattavana hybridinä Transitissa on 2,5 litran bensamoottori ja 11,8 kilowattitunnin ajoakku. Sen kantama sähköllä on 54 kilometriä.
MT:n koeajossa ladattava hybdiri tuntui sähköversiota tasaisemmalta ajettavalta. Sen kulutus 400 kilon ja kahden miehen kuormalla oli 3,3 litraa sadalla kilometrillä.
Ladattavassa hybridissä on 2,5 litran bensamoottori. Sen kantama pelkällä sähköllä on yli 50 kilometriä. Kuva: Jarmo PalokallioSähköversioiden lisäksi Transitin valikoimiin kuuluvat diesel-koneet. Niitä on tarjolla sekä etu- että nelivedolla. Neliveto on suositeltava vaihtoehto etenkin talviajoon.
Uuden Transit Custominen kuormatilavuus on 5,8−9,0 kuutiometriä ja kantavuus jopa 1 100 kiloa.
MultiCab-versiossa on viisi istuinta matkustajille. Sen lisäksi autossa L:n muotoinen kuormatila, jonka laipio ulottuu kuljettajan istuimen takaseinään.
E-Transitin lähtöhinta lyhyimmällä korilla on 55 740 euroa. Ladattavana hybridinä Transit Customin saa 47 070 ja dieselinä 42 030 eurolla.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




