
Renault nostaa katumaasturi-coupen lippulaivakseen
Uuden Rafalen innoittajana on lähes sadan vuoden takainen nopeuslentokone.Katumaasturien suosio on viime vuosina syönyt roimasti muiden korityyppien osuuksia. Siihen on herännyt myös Renault, joka nostaa uuden Rafalen lippulaivakseen.
Suurin osa katumaastureista on pitkälle kuin samasta puusta veistettyjä, sillä matalampaa kattolinjaa edustavat kokeilut eivät ole useinkaan lyöneet läpi. Parhaimmillaan coupe-koriset katumaasturit kuitenkin ihastuttavat sulavilla linjoillaan.
Rafale kuuluu siihen sarjaan. Se on tavallista katumaasturia matalampi ja sen kattolinja laskee viistosti taakse. Autolle luonnetta antavat myös terävät kylkipokkaukset.
Lopputulos on erottuva ja silmää miellyttävä.
Auton innoittajana on toiminut lähes sata vuotta sitten esitelty Caudron C.430 Rafale -lentokone. Se rikkoi nopeusennätyksiä Renaultin moottorilla. Samaa nimeä lainaa myös tuore ranskalainen hävittäjäkone.
Rafalen nokalta löytyy kolmesylinterinen, 1,2-litrainen bensiiniturbomoottori, jota tukee hybridivoimalinja. Perusversion on etuvetoinen, eikä siinä ole latausmahdollisuutta.
Sen vaihtoehtona on tehokkaampi nelivetoinen lataushybridi. Sen kantama pelkällä sähköllä on 100 kilometrin luokkaa.
Rafalen huippumalli on atelier Alpine, johon on ladattu Renaultin koko osaaminen. Auton varustukseen kuuluu esimerkiksi aktiivinen iskunvaimennus, jonka säädöt on kytketty tien pintaa tarkkailevaan kameraan.
Alusta mukautuu siten automaattisesti tien pintaan ja sen epätasaisuuksiin.
Nelivedon lisäksi pakettiin kuuluu nelipyöräohjaus. Se pudottaa kääntöympyrän 10,2 metriin, mikä on auton kokoon nähden kiitettävä suoritus.
Myös perusversion alusta on jämäkämpi kuin Rafalen sisarautossa eli Espacessa. Aiemmin Renaultin mallistoon tarjolla oli myös Rafalen tapaan coupemainen Arkana-katumaasturi. Se ei kuitenkaan saanut Suomessa suosiota.
Tavaratilaa Rafaelin perusversiossa on 627 litraa ja vetokykyä 1600 kiloa. Lataushybridissä tavaratila on 537 litraa ja vetokyky 1500 kiloa.
Rafalen lähtöhinta etuvedolla on 41 390 euroa. Nelivetoisen atelier Alpinen hinta nousee 52 390 euroon.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







