Puimurin vaihdelaatikon remontti maksoi enemmän kuin koneen hankinta – kannattaako vanhan koneen korjaus?
Massey Ferguson 187 -puimurin vaihdelaatikko piti epämääräistä meteliä, joten se päätettiin korjata omin voimin. Vanhan vaihdelaatikon korjauksen haasteet ja käytetyt ratkaisut on keksittävä itse.Massey Ferguson 187:n vaihdelaatikko oli pitänyt jo hetken aikaa meteliä. Vaihdekepissä oli pitkä matka pykälän ja vaihteen kytkeytymisen välillä. Lisäksi öljynvaihdon yhteydessä vaihteistosta tuli huolestuttava määrä meteliä ja suuntaa vaihtaessa tuntui pieni lonksahdus. Vaihteistossa oli jokin vialla.
Vaihteiston irrotus onnistui suhteellisen helposti ja sitä alettiin tutkia pöydällä. Aluksi vaihteisto puhdistettiin. Sitten voitiin aloittaa variaattorin purkaminen. Variaattori oli todella tiukassa akselillaan ja lopulta laakerit jouduttiin polttamaan irti. Variaattoripyörä ja paineasetelma olivat hyväkuntoiset, mutta kytkinlevy oli kiillottunut. Se oli joskus osittain jumittunut akselille, sillä se oli kulunut toispuoleisesti.
Seuraavaksi irrotettiin vaihteiston kansi, mistä paljastui odotettavissa ollut näky eli pyöristyneitä ja lohjenneita hampaita rattaissa. Pääakselin rattaalta, joka käyttää peruutusvaihdetta, puolet hampaista oli lohjennut irti. Ykköstä ja peruutusvaihdetta käyttävästä 20 mm leveän rattaan hampaista oli kulunut 5 mm molemmin puolin. Myös kytkinakselin tiivistävän laipan irrotus paljasti, että akseli oli päässyt joskus liikkumaan päittäin ja se oli kalvanut metallia laipasta.
Tasauspyörästön laipat vedettiin ulos käyttämällä laipoissa olevia kierrereikiä ulosvetopulteille. Ilmeisesti vaihteisto oli irrotettu jo kerran, sillä yksi laippojen kiinnityspulteista oli erilainen.
Vauriot selville
Kun rattaat ja akselit olivat pöydällä, voitiin aloittaa tarkempi tutkiminen. Ykkös- ja peruutusvaihteen rattaat olivat käyttökelvottomat, mutta muut rattaat olivat kulumasta huolimatta käyttökelpoiset. Tasauspyörästössä oli ristitapista yhdestä haarasta kulunut pois 0,3 mm ja muistakin hiukan. Myös tasauspyörästön päädyn laakeriliuskoista olivat kuluneet..
Uudet osat tilattiin Puolasta, sillä niitä ei saanut muualta. Oli yllättävää, että osien koneistusjälki oli todella karkea ja niitä jouduttiin työstämään. Jälki näytti siltä, että osat oli koneistettu tylsällä terällä ja suurella syötöllä. Tiivisteet askarreltiin itse vellumoidipahvista.
Tasauspyörästö koottiin kolmen purkuvaihteiston osista, joista valittiin parhaat. Parhaimmassa tasauspyörästössä pienten rattaiden sisähelat olivat päässeet ”putoamaan”. Ne irrotettiin, puhdistettiin ja asennettiin laakerilukitteella.
Pyörästö jäi hieman väljäksi, mutta se oli kuitenkin huomattavasti vanhaa parempi. Se koottiin käyttämällä reilusti öljyä ja kiristämällä kaikki momenttiin.
Puimurin markkina-arvo oli noin 600 euroa. Vaihdelaatikon korjaus tuli puolestaan maksamaan 1000 euroa. Kunnostuksen jälkeen kytkin toimi luistamatta, ylimääräiset äänet ja lonksunta katosivat, ja vaihteet kytkeytyivät terävämmin. Vaikka vanhalla koneella ei ole juurikaan rahallista arvoa, niin koneella on silti käyttöarvo. Tältä osin remontti maksaa itsensä suhteellisen nopeasti takaisin.
Lue Koneviestin nettisivuilta, miten tehtiin vaihdelaatikon kokoonpano ja mitä havaintoja koeajossa tehtiin!
Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat artikkelit:
Jussi Peltonen pitää traktorit ja maatalouskoneet toimintakuntoisina –koneremontit menivät Youtubeen
Taarupin uusi elämä – näin vanha niittosilppuri muutettiin kesantosilppuriksi
Korjaa koneen maalipinta ajoissa – näin tehtiin traktorin askelmien jauhemaalaus
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




