Koneviesti: Savu paljastaa, mitä dieselmoottorissa tapahtuu – savun väristä voi paikallistaa vian lähteen
Dieselmoottorin normaalista poikkeava savutus on yleensä merkki siitä, että koneessa on jotain vialla. Savutusta ja sen väriä tarkkailemalla on mahdollista saada tietoa moottoria vaivaavista ongelmista ennen kuin kyseiset viat aiheuttavat vakavia vaurioita moottorille.
Jo pienikin savunmuodostus antaa viitteitä siitä, ettei palotapahtuma moottorissa ole optimaalinen. Tavallisin syy palamisongelmiin on väärä lämpötila tai virheellinen polttoaineenruiskutus. Kuva: Arto TurpeinenKoska palamistapahtuma muuttuu monien tekijöiden kuten lämpötilan, kuormituksen ja ilman saannin vaikutuksesta, dieselmoottorin pakokaasujen väri on eri tilanteissa erilainen.
Samalla pakokaasujen väri kertoo myös siitä, mitä moottorissa tapahtuu palotilassa. Moottorin päästämää savutusta kannattaakin tarkkailla – mikäli se on mahdollista – sillä osa savutusta aiheuttavista häiriöistä on vakavia ja saattavat aiheuttaa moottorille sekä oheislaitteille pahimmassa tapauksessa kalliitakin vaurioita.
Perinteiset dieselmoottorit päästävät tumman nokipitoisen pölläyksen polttoaiheenruiskutuksen lisäyksen yhteydessä. Savu on seuraus palamatta jääneestä polttoaineesta, mutta ei sinänsä moottoritekninen ongelma.
Kaiken savun yhteinen syy on epätäydellinen palaminen, jonka takia on tärkeä ymmärtää, mitä dieselmottorissa tapahtuu.
Mitä sitten moottorin savusta voi päätellä? Jo pienikin savunmuodostus antaa viitteitä siitä, ettei palotapahtuma moottorissa ole optimaalinen. Tavallisin syy palamisongelmiin on väärä lämpötila tai virheellinen polttoaineenruiskutus.
Moottorissa liian alhainen lämpötila aiheuttaa epätäydellisen palamisen. Tämä ilmenee vaaleana kitkeränhajuisena savuna. Tähän voi olla syynä lämpötilan lasku talviaikaan liian pitkästä joutokäynnistä johtuen. Myös liian alhainen puristus johtaa myös polttoaineen lämpötilan laskuun sekä huonoon palamiseen. Kitkeränhajuinen vaalea savu voi johtua myös viallisesta ruiskutussuuttimesta.
Jos kone päästää mustaa savua, se voi olla merkki palotilaan ruiskutetun polttoaineen runsaasta määrästä. Kaikki palotilaan ruiskutettu polttoaine ei pala täydellisesti, jolloin tuloksena pääsee ilmoille suuri määrä nokea.
Runsas noki ja palamaton polttoaine pilaavat nopeasti voiteluöljyn ja aiheuttavat sylintereiden kulumista. Tällöin myös karstoittuminen kasvaa palotilassa, männänrenkaissa sekä venttiileissä, joka ajansaatossa johtaa alentuneeseen puristuspaineeseen.
Uudemmat moottorit on varustettu pakokaasujen jälkikäsittelylaitteilla, joiden avulla näkyvä savutus on poistettu moottorin kehittyneen ohjaustekniikan ja suodatuksen avulla. Mutta tämä ei tarkoita sitä, että savutuksen ongelmat olisivat poistuneet.
Lue Koneviestin nettisivuilta , miten savutus uhkaa myös nykyaikaisia moottoreita!
Sinua saattavat kiinnostaa myös seuraavat artikkelit:
85-vuotias Lasse Ekman on sähkökorjausten ammattilainen – "Mieluisassa työssä viihtyy hyvin"
Jarrusatulan tiivisteiden vaihto ei ole kovin vaikea operaatio – näin kunnostat jarrusatulan itse (Tilaajalle)
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
