
Voiko sähköautoa ladata ilmaiseksi?
Kun lakko on aiheuttanut huolta polttoaineen saannista, yhä useampaa vaikuttaa kiinnostavan, millaista sähköautoilijan arki on. Tällaista se nyt on, kertoo tuore sähköautoilija, MT:n verkkopäällikkö Hanna Lensu.
Sähköautoille on monentasoisia latauspaikkoja. Matalatehoisilla latausasemilla akun täyttäminen kestäisi koko päivän. Kuvituskuva. Kuva: Jarkko SirkiäPääsin lomaviikollani juttuihin raskaan sarjan automiesten kanssa. Puhe kääntyi nopeasti sähköautoiluun, sillä perheessämme on vuoden ajan ajeltu suurin osa kilometreistä täyssähköautolla.
Alkujärkytyksen jälkeen olen tykästynyt sähköautoon niin paljon, että myös talouden toinen menopeli tulee vaihtumaan dieselautosta sähköllä toimivaan.
Alun takut liittyivät lataukseen ja ajettavissa oleviin kilometreihin. Ensimmäinen latauskokemukseni oli karu. Luulin, että kaikilta latausasemilta saa samanlaista sähköä, kuten huoltoasemalta saa polttoainetta. Ajoin siis rauhallisen pikkukaupan pihaan ja aloin näppäillä latausta tarjoavan firman kännykkäsovellusta. Yllätykseni oli suuri, kun lataustolpassa ei ollutkaan lainkaan johtoa. Minun olisi pitänyt käyttää omaa johtoa. Lisäksi latausaseman teho oli niin pieni, että olisin joutunut lataamaan koko loppuillan, jotta olisin saanut tankattua riittävästi sähköä.
Jouduin siis etsimään tehokkaamman ja nopeamman latauspaikan, jossa on aina myös valmis johto tarjolla.
Yritän aina pysähtyä pienille paikkakunnille, jotta en joutuisi jonottamaan lataukseen pääsyä.
Ensimmäisellä reissulla minua harmitti myös, kun alle 500 kilometrin matkalla jouduin lataamaan kaksi kertaa. Vanhalla dieselhopallani olisin tankannut lähtiessä ja ajanut matkat pysähtymättä mennen tullen. Aikaa pitää siis varata pysähtymisiin.
Nyt olen oppinut suunnittelemaan reittini etukäteen niin, että yhdistän lataukset ruokataukoihin. Pysähtymispaikan latausaseman pitää olla suurtehoinen, jotta homma hoituu 15–30 minuutissa. Lisäksi yritän aina pysähtyä pienille paikkakunnille, jotta en joutuisi jonottamaan lataukseen pääsyä. Samoin valitsen sellaisen aseman, jonka maksusovellus on toiminut hyvin – niissä on usein ongelmia.
Esimerkiksi juhlapyhien aikaan Tampereella voi olla Tesla poikineen latauksessa ja matkanteko taukoaa tunneiksi. Juuri tämä aiheutti sähköautoilijoille kriisiä kovimmilla pakkasilla. Akut hupenivat nopeasti, lataaminen kesti kauan ja latauspaikat ruuhkautuivat. Lisäksi ongelmia on aiheuttanut latausluukkujen jäätyminen. Itselläni ei tällaisia murheita ole toistaiseksi ollut.
Esimerkiksi juhlapyhien aikaan Tampereella voi olla Tesla poikineen latauksessa ja matkanteko taukoaa tunneiksi.
Omassa vaakakupissani sähköautoilun edut painavat enemmän kuin huonot puolet. Tärkein niistä on raha. Sähköllä ajaminen tulee ainakin nykyisillä hinnoilla ja veroilla merkittävästi edullisemmaksi kuin dieselin tankkaaminen – jos on kohtuullinen sähkösopimus ja pystyy lataamaan paljon kotona. Esimerkiksi pörssisähkö on useimmiten yöllä halpaa.
Moni autoilija on huolestunut polttoaineen saatavuudesta lakkojen vuoksi. Bensaa on myös hamstrattu kanistereihin viime viikosta alkaen. Kuva: Jarkko SirkiäSitäkin minulta kysyttiin, voiko sähköautoa ladata ilmaiseksi. Eipä voi. Yhdessä lappeenrantalaisessa parkkihallissa lataaminen kuului pysäköinnin hintaan, mutta teho oli niin heikko, ettei siitä montaa kilometriä karttunut parin tunnin kauppareissun aikana. Huoltoasemalla latauslaskuni on tyypillisesti 10–14 euroa ja ajan sillä noin 250‒300 kilometriä, ulkolämpötilasta riippuen.
Jotta voi ladata kotona, meille oli asennettava erityinen latausasema, josta toki aiheutui lisäkuluja. Tavallisesta pistokkeestakin pystyy hätätapauksessa lataamaan, mutta se kävisi tuskallisen hitaasti. Kotilatausasemasta on kertynyt sellainen huono kokemus, että se meni rikki kovien pakkasten aikaan. Varaosien tuloa jouduttiin odottamaan melkein viikko. Sen sijaan muita pakkaseen liittyviä ongelmia sähköauton kanssa ei ollut lainkaan. Se käynnistyi ja toimi joka päivä mukisematta.
Minulle toinen merkittävä hyvä puoli sähköautossa on ajomukavuus. Sähköauto liukuu tasaisesti kuin juna.
Polttomoottorikoneiden jyrinään tykästyneitä rattimiehiä sähköautohehkutukseni ei vakuuttanut. Mutta sanoin silti, että kannattaa ensin kokeilla ennen kuin tyrmää.
Kolumnin kirjoittaja on MT:n verkkopäällikkö.Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








