
Mistä lämmitysenergiaa turvepellolla pakkaseen jämähtäneelle työkoneelle? Ratkaisu löytyi takapuolen alta
Pakkanen voi muuttaa työmaan koneiden ansaksi, mutta moderni teknologia tarjoaa ratkaisuja odottamattomiin ongelmiin.
Kunhan oikeantyyppinen latausjohto kytketään sähköauton ja laitteen välille, virtaa riittää ulos vaikka jäisen traktorin sulattamiseen lohkolämmittimellä. Kuva: Johannes TervoKauhajoen Nummijärvellä muun muassa turvealan yritystä Marko Nummijärvi tietää, mitä ongelmia talvi pakkasineen aiheuttaa työkoneille.
Kone saattaa jämähtää työmaalle, kauas verkkovirtaa antavista koskettimista. Nummijärvelle tilanne tuli hiljattain päälle kylmillä pakkasilla.
”Mietin siinä, mitenkäs tuon traktorin saa käyntiin palelluksista?”
Avuksi tuli oma sähköauto, joka pystyy syöttämään virtaa tarvittaessa ulos tehoakustaan.
Nummijärvi ajoi Hyundai Ioniq 5:n traktorin luo suolle ja kytki kaapelin.
”Panin lohkolämmittimen päälle ja menin viiden tunnin päästä takaisin. Nappasin koneen käyntiin.”
Marko Nummijärve pitää kädessään nopeaa latausta tukevaa type-2- vaihtovirtalatausjohtoa. Kuva: Johannes TervoKapasiteetiltaan 73 kilowattitunnin akusta on mistä ottaa.
”Autosta voi ottaa 3,6 kilowattia virtaa ulos. Akku riittäisi kahden ja puolen vuorokauden jatkuvaan lämmittämiseen. Traktorin lohkolämmitin on teholtaan vain 1 100-wattinen.”
Nummijärvi pitää tätä sähköauton yhtenä kätevänä ominaisuutena, joka mahdollistaa muun muassa hitsaustyöhön tarvittavan virran työmaaoloissa.
Yksi asia sähköauton kanssa liikkuessa on hyvä painaa mieleensä. Ajourassa ei saa olla niin korkeita kohtia, että ne kolauttaisivat lommon alustassa sijaitsevaan akustoon. Syvä painauma akun ulkokuoressa voi olla riski akun turvalliselle käytölle.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






