Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Näin 30 vuotta maatilan täyttövaununa palvellut täysperävaunu kunnostettiin kierrätysosilla – kierrätyt materiaalit pienensivät korjauskustannuksia

Vanha 1960-luvulla valmsitettu kuorma-auton täysperävaunu oli palvellut maatilan täyttövaununa jo 30 vuoden ajan. Edelleen toimivassa ja tilan tarpeet täyttävä vaunussa käytön ja ajan jäljet näkyivät, joten vaunu päätettiin kunnostaa ja ajanmukaistaa.
Vanhasta 1960-luvun täysperävaunusta tehtiin täyttövaunu 1980-luvulla. Vaunu on toiminut niin hyvin, että se päätettiin peruskorjata.
Vanhasta 1960-luvun täysperävaunusta tehtiin täyttövaunu 1980-luvulla. Vaunu on toiminut niin hyvin, että se päätettiin peruskorjata.  Kuva: Uolevi Oristo

Käytetystä kuorma-auton täysperävaunusta voi melko pienin muutoksi tehdä toimivan ja turvallisen täyttövaunun. Korkealla oleva täyttöruuvi ulottuu pitemmälle kuin läheltä maan pintaa lähtevä ruuvi, koska se on suuremman lähtökorkeuden lisäksi myös paremmassa kulmassa.

Osmo Oristo päätti tehdä täyttövaunun kuorma-auton kippivaunusta, koska sellaisen voi jättää pellolle ilman traktoria, vaikka lava on ylhäällä. Täysperävaunun kantavuus riitti myös hyvin lannoitteen kuljetukseen. Lannoitteet käsitellään suursäkeissä, jotka nostetaan etukuormaimella tai kappaletavaranosturilla lavan etuosaan, kuljetetaan pellolle ja nostetaan pois pellon laitaan ennen lavan nostoa.

Täysperävaunu palveli pienin muutoksin täyttövaununa tilalla 30 vuoden ajan. Vaunu täytti tehtävänsä hyvin, mutta toki käytön ja ajan jäljet näkyivät. Edelleen tilan tarpeet täyttävä vaunu päätettiin kunnostaa ja ajanmukaistaa.

Lava ei ennen remonttia tyhjentynyt kokonaan ilman lapioimista, koska täyttöruuvi oli kiinnitetty vaunun suoraan takalaitaan. Puute korjattiin V-mallisella takalaidalla, joka on muokattu Osmon 1980-luvun alussa tekemän korkealta kippaavan täyttövaunun takalaidasta. Se ohjaa jyvät lyhyen tyhjennysputken kautta hydraulimoottorin pyörittämälle täyttöruuville. V-mallinen takalaita on kiinnitetty pulteilla sivulaitoihin ja vaunun pohjaan, joten se on periaatteessa irrotettava.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Vaunun BPW:n akselit toimivat edelleen moitteetta ja 10 tonnin kantavuus sekä 10-22,5 ” rengaskoko riittävät mainiosti. Lavan pohjana olevat teräslevyt päätettiin uusia, mutta niiden alla olevan alkuperäisen lankkupohjan hyvä kunto oli positiivinen yllätys. Pohjapellit korvatiin uusilla 3 mm teräslevyillä, jotka ovat tavallista rakenneterästä.

Varsinaisena laitamateriaalina käytetyt vanerilevyt olivat 30 vuoden käytön aikana lahonneet vaihtokuntoon. Lava oli hyvin kuosissaan ja laitakorkeus oli riittävä, minkä vuoksi vanerilevyt päätettiin vaihtaa. Tukirakenteen U-palkit sekä muut raudat hiottiin ja maalattiin uudestaan.

Vanerit päätettiin korvata alumiinilla, koska se ei lahoa eikä kolise. Lavan laitoihin tarkoitettua, uutta tai uutta vastaavaa alumiinilankkua on hyvin tarjolla. Kustannussyistä sopivia käytettyjä alumiinilankkuja oli etsitty hyvissä ajoin ennen varsinaisen lavaremontin alkua.

Sopiva mittaiset käytetyt alumiiniosat löytyivät sitkeän nettimetsästyksen jälkeen kohtuulliseen hintaan. Ne on ilmeisesti vaihdettu kiinteällä kappaletavaralavalla varustetun kuorma-auton myyntikunnostuksen yhteydessä. Metritavarana myytävä alumiinilankku oli ainakin ennen energiahintojen nousua kohtuullisen edullista, minkä vuoksi uusien lavalankkujen vaihto on ilmeisesti ollut edullisempaa kuin vanhojen kunnostus.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Etulaidan koroke on yhdistetty takalaitaan putkella. Se estää peitteen painon painumasta eikä vettä kerry kuormapeitteen päälle. Etulaidan keskeltä korkeampi osan yläreuna on taivutettu sisäänpäin 90 asteen kulmaan. Kuorma peite liukuu etulaidan 90-asteen kulmaan taivutetun reunan päällä. Punainen putki suojaa etulaitaa iskuilta ja säkkiä repeytymiseltä.
Etulaidan koroke on yhdistetty takalaitaan putkella. Se estää peitteen painon painumasta eikä vettä kerry kuormapeitteen päälle. Etulaidan keskeltä korkeampi osan yläreuna on taivutettu sisäänpäin 90 asteen kulmaan. Kuorma peite liukuu etulaidan 90-asteen kulmaan taivutetun reunan päällä. Punainen putki suojaa etulaitaa iskuilta ja säkkiä repeytymiseltä. Kuva: Uolevi Oristo

Laitojen on kestettävä suursäkkien käsittelyä

Laitojen 80 mm U-profiilista tehdyt pystytolpat yhdistettiin kulmatolppiin hitsaamalla niiden päälle 40x60 mm neliöpalkit. Tukeva palkki suojaa laitoja koukun varassa heiluvan suursäkin iskuilta, eikä pyöreäreunainen palkki riko säkkiä.

Alumiinilankut asennettiin vanerilevyjen tilalle. Käytetyt alumiinilankut olivat sopivan mittaiset, eikä hukkapaloja syntynyt kuin sylillinen. Lankut loppuivat kuitenkin kesken, minkä vuoksi etulaitaan kierrätettiin mm. vanhan kuivurikoneiston peltiä. Etulaitaan kohdistuu vain vähän kuormitusta varsikin kipin ollessa ylhäällä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Sivulaitojen väliin tehtiin pressukaaret, jotka samalla estävät laitoja pullistumasta ulospäin. Kaaret on pääosin tehty galvanoidusta kanalan juottolinjojen vanhoista putkista. Pituussuuntaan kulkevan keskiputken takaosa on tehty kahdesta rinnakkaisesta neliöprofiilista. Täyttöruuvi kaadetaan vaunun siirtojen ajaksi pressun alla olevien tukikaarien varaan, jolloin se asettuu kahden rinnakkaisen profiilin väliin tukevasti.

Kuormapeite tehtiin leikkaamalla isosta, mutta vaurioituneesta pressusta sopiva pala, joka pultattiin vaunun vasempaan laitaan. Peitteen toinen sivu kiinnitettiin neliöprofiiliin, jonka ympärille peite kääritään avattaessa.

Lue Koneviestin nettisivuilta, minkä hintaiseksi vaunun korjaus tuli! Koneviestin artikkelista löydät myös yksityiskohtisia kuvia eri korjausvaiheista.

Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat artikkelit:

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Maatilojen kuljetustarpeiden kasvaessa tarvitaan tehokkuutta — ”Vääränlainen kärry on aina liian kallis”

Langattomalla led-valosarjalla turvaa tieajoon — ongelmia aiheuttavat työkoneiden ja perävaunujen takavalot voi korvata langattomilla vaihtoehdoilla