Viritetty mopo onsyysiltojen tappokone
ROVANIEMI
Mopojen virittäminen ja sitä seuraava nopeuksien raju kasvu on mopoilun uhkatekijä. Ilman ajovaloja kiitävästä viritetystä moposta tulee vielä tuplaten vaarallisempi ajokki syysiltojen pimetessä.
”Kahdeksaakymppiä viilettävää valotonta mopoa on äärimmäisen vaikea huomata autosta hämärissä ja pimeällä. Hommassa piilevät suuret riskit, hengen lähtökin voi olla lähellä”, varoittelee vanhempi konstaapeli Eero Heikkilä Liikkuvan poliisin Rovaniemen yksiköstä.
Mopo muuttuu viritetyksi, kun sen rakenteellinen nopeus nostetaan yli lain salliman 45 kilometrin tunnissa. Yli 65 kilometriä tunnissa kulkeva mopo tulkitaan aina moottoripyöräksi, silloin ajokille pannaan maksuun autovero. Virittämätön mopo ei ole autoveron alainen.
”Viritettyjä vehkeitä on löytynyt koulujen pihoilta valvontaiskuissa. Varsinkin skootterien virittäminen on helppoa”, sanoo Liikkuvan poliisin Rovaniemen yksikön päällikkö, ylikomisario Rauno Pätsi.
Rakennemuutokset, jotka eivät nosta mopon huippunopeutta suuremmaksi kuin 65 kilometriä tunnissa, käsitellään rakenteeltaan määräysten vastaisen ajoneuvon kuljettamisena.
”Poliisi ajaa virityksestä epäillyn mopoa, nopeus todennetaan kahteen suuntaan tutkalla mittaamalla.”
Kun poliisi näyttää mopoilijalle pysähtymismerkkiä, eikä tämä pysähdy, seurauksena saattaa olla takaa-ajo.
”Kun alla on viritetty ajokki, kiusaus karkuun lähtemiseksi on joskus kova. Etenkin, jos mopokorttia ei ole, tai jos suonissa on promilleja”, Pätsi sanoo.
Mopojen takaa-ajot ovat seurauksiltaan ennalta arvaamattomia myös sivullisille, sillä nopeudet saattavat ylittää sata kilometriä tunnissa. Poliisi noudattaa tilanteissa kokonaisharkintaa.
”Siihenkään ei voi tuudittautua, ettei karkulaisten perään lähdettäisi milloinkaan. Poliisilla pitää olla takaa-ajoissakin järki päässä.”
Vuonna 2007 poliisi määräsi ajokieltoja pysähtymismerkin noudattamatta jättäneille kaikkiaan 21 kertaa, suurin osa heitä oli mopojen kuljettajia.
Pätsi sälyttäisi virittämisistä vastuuta myös mopoilijoiden vanhemmille. Osa nuorista tekee viritykset vanhemmilta salassa. Virittämisen hiljainen hyväksyntä ja varusteiden hankinta luo väärää mielikuvaa lakien noudattamisesta.
”Huono asenne saattaa jatkua, kun nuori siirtyy autoilemaan. Vanhempien pitäisi myös huolehtia, että mopot ovat teknisesti kunnossa. Esimerkiksi jarruista on löytynyt puutteita.”
Virittämiseen liittyy usein myös pakoputken ja äänenvaimentimen muuttaminen alkuperäisestä, jolloin meteli voi olla korvia huumaavaa. Pätsi kertoo, että työssäkäyviltä kansalaisilta tulee valituksia pärinäpojista illalla ja yöllä.
Viime vuonna onnettomuuksissa menehtyi seitsemän mopoilijaa, loukkaantuneita oli lähes 800.
Neljä viidestä loukkaantuneesta oli 15–17-vuotiaita.
Liikenneturvan mukaan vuodesta 2005 mopon kyydissä olleiden tyttöjen loukkaantumiset ovat seitsenkertaistuneet. Mopoaan virittäneistä tytöistä lähes neljä viidesosaa on joutunut onnettomuuteen, kun laillisella mopolla ajavista onnettomuuteen on joutunut selvästi alle puolet. Pojilla vastaavat osuudet ovat noin kaksi kolmasosaa ja kaksi viidesosaa.
Liikennekäyttöisten mopojen määrä oli viime vuonna 222 602, kasvua vuodentakaiseen on 1,6 prosenttia. Mopojen määrä on lähes 2,5-kertaistunut kymmenessä vuodessa.
KARI LINDHOLM
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
