Entisen väyläaluksen kyydissä kulkevat saareen samalla kertaa työkoneet ja tarvikkeet – kyytiin mahtuu lastia jopa 25 tonnia
Päijänteen Vesikuljetus Oy on erikoistunut rakennustarvikkeiden ja -materiaalien sekä työkoneiden kuljetuksiin Päijänteellä, Ruotsalaisella ja Vesijärvellä. Entinen väyläalus M/S Byggaren rahtaa vesillä alkukeväästä loppusyksyyn.
M/S Byggaren -laivalla kulkevat samalla kertaa työkoneet ja tarvikkeet. Aluksen kantavuus on 25 t ja se ui matalalla täydessä lastissakin. Kuva: Marko TaavilaPäijänteen Vesikuljetus Oy:n aluksen kotisatama sijaitsee keskeisellä paikalla Asikkalassa Vääksyn kanavan läheisyydessä.
”Nelostien silta Vaajakoskella estää pääsyn Leppävedelle ja Keiteleelle. Heinolassa Jyrängönkosken maantiesilta on liian matala, jotta voisimme ajaa Konnivedelle ja Kymijoen vesistölle”, selvittää M/S Byggaren -laivan kapteeni Jarmo Malinen.
M/S Byggaren -alus valmistui vuonna 1972 ja palveli Ruotsin merenkulkulaitosta väyläaluksena. Sitä käytettiin linjamerkkien ja poijutusten asennuksissa sekä kunnossapidoissa.
Laivan kohteena on yleesä kyseessä on saari tai vastaava rantapaikka, jonne on vaikea päästä toisilla tavoilla. Alus pystyy ottamaan enimmillään kyytiin 25 tonnin painosta lastia. Kantavuuden ja kansitilojen ansiosta kohteisiin saadaan kerralla vietyä sekä materiaaleja että kalustoa.
”Kuljetamme rakennusprojekteihin kaikenlaisia tarvikkeita kokonaisista mökkipaketeista lähtien. Muita töitä ovat kaapeleiden laskut, jätevesisäiliöiden tyhjennykset ja erilaiset nostotehtävät.”
Keula- ja ajorampeilla varustettu alus ui verrattain matalassa täyteen lastattunakin. Ahterissa syväys on 1,2 metriä ja keulassa vain puoli metriä. Ominaisuus mahdollistaa maihinnousut lähes kaikille rannoille tai vähintäänkin niiden läheisyydessä.
Pituutta aluksella on 24 metriä ja leveyttä 5,4. Matkavauhti on kahdeksan solmua eli vajaa 15 kilometriä tunnissa.
”Tätäkin nopeampaa pääsisi, mutta se rasittaisi turhan paljon runkoa etenkin aallokossa, vaikka sitä kohti edetäänkin aina hieman sivusuunnassa purjeveneiden tapaan, Jarmo Malinen perustelee.
Työkoneet ajetaan kannelle ja sieltä pois keulan kautta. Maamassojen säkit sekä kappaletavarat lastataan kyytiin ja puretaan pois kolmen tonnin nosturilla.
Tyypillisesti kuormat tuodaan kohteesta katsottuna lähimmälle lastauslaiturille laivattaviksi. Lastina on yhä useammin vapaa-ajan asumiseen liittyviä rakennustarvikkeita, joilla korjataan vanhaa ja päivitetään kesämökkejä ympärivuotiseen käyttöön. Joitakin vuosia sitten M/S Byggarea käytettiin keski- ja suurjännitekaapeleiden laskuissa, mutta Päijänteellä rengasverkko alkaa olla jo pitkälti valmiina ja mökit sähköistettyjä.
Lue Koneviestin nettisivuilta, millaisia ovat olleet aluksen erikoisimmat työkeikat ja miten alusta hyödynnetään porauksissa ja panostamisessa!
Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat artikkelit:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



