
Volvo iskee uuteen hinta- ja kokoluokkaan
Näppärän kokoinen EX30 täyssähköauto asemoi Volvon täysin uuteen hinta- ja kokoluokkaan. Ennusmerkit lupaavat sille menestystä.
Volvo on takonut menestystä suurten sähköistettyjen katumaastureiden ja farmariautojen valmistajana. Niissä sen kilpailijoita ovat olleet saksalaiset laatumerkit.
Parhaiten Volvo on pärjännyt kotikentällään Ruotsissa. Myös Suomessa Volvolla on ollut perinteisesti vankka asema. Markkinaosuutta katsomalla Suomi onkin Volvon toiseksi vahvin alue.
Uusi EX30 täydentää Volvon mallistoon jääneen pienen katumaasturin mentävän aukon. Samalla se pudottaa Volvon uuteen hintaluokkaan, jossa haastajia ovat etenkin uudet kiinalaismerkit.
Sisällä EX30:n kojelautaa hallitsee teslamainen näyttöratkaisu. Liitettävyydet ovat kunnossa. EX30 on ensimmäinen Volvo, jossa on langaton Apple CarPlay -toiminto ja tarjolla on myös monia Googlen palveluita.

Sisustusmateriaaleissa korostuu Volvon näkemys vastuullisuudesta. Se pudottaa nahkajakkarat pois valikoimista. Niiden sijaan tarjolla on kierrätettyjä ja uusiutuvia materiaaleja.
Penkkeihin voi valita villasekoitteen ohella mäntyöljypohjaisen päällyskankaan.
Auton varustelu on melko kattava jo perustasolla. Lämmitettävä ohjauspyörä, mukautuva vakionopeudensäädin, pysäköintitutka sekä kaukovaloavustin ovat vakioina.
Auton akkukoot ovat 51 ja 69 kilowattituntia. Nelivetoisena EX30:n tehot nousevat peräti 428 hevosvoimaan. Vähän yllättäen nelivetoinen EX30 on siis tehokkain Volvo ikinä.
Nollasta sataan kilometriin tunnissa se singahtaa 3,6 sekunnissa.
Vetokykyä nelivetoisella EX30:llä on 1600 kiloa. Takavetoisten vetokyvyt ovat 1000 ja 1400 kiloa.
Takavetoisen EX30:n mallin toimintamatka pienemmällä akulla on 344 kilometriä. Suuremmalla akulla EX30 toimintamatka on 460-480 kilometriä.
EX30:n alkaen hinta on 36 900 euroa. Koska Volvo pitää hyvin jälleenmyyntiarvonsa, autoa tarjottaneen myös houkuttelevalla kuukausihinnalla.
Osaston luetuimmat
- Traktorimönkijät suunniteltiin alkujaan maatalouden työvälineiksi − kun ne yleistyivät kaupunkilaisnuorten käytössä, alkoi näkyä ikävä lieveilmiö
- Metsästysaikaan hirvi voi rynnätä tielle paetessaan henkensä edestä, varaa autoosi tämä apu pahimman varalle
- Koneviesti: Volvo Laplander C202 on muuttunut vuosien saatossa puolustusvoimain maastoajoneuvosta jokamiehen harrasteajokiksi – nykyään se sopii jopa nuoren ensiautoksi
- Koneviesti: Savu paljastaa, mitä dieselmoottorissa tapahtuu – savun väristä voi paikallistaa vian lähteen
- EU taipui − henkilöautoille kallis ja tehoton Euro 7- päästönormi haudataan
- St1 vaihtaa Shell-asemien merkit omaansa
- Koneviesti: Hannu Parviainen videoi työntekoaan lähes päivittäin – ”Nämä työtavat ovat joskus vähän erikoisia”