Miten täyssähköisellä pakettiautolla pärjää soratiellä ja perävaunun kanssa? Koeajossa ollut Volkswagen ID.Buzz Cargo herätti huomiota, missä tahansa se liikkuikin
Sähköautot tekevät tuloaan tavara-automarkkinoille. Koneviesti kokeili, miten Volkswagenin ID.Buzz Cargo -sähköpakettiauto toimii.
Täyssähköistä ID.Buzzia kokeiltiin kuluneena kesänä monipuolisissa kuljetustehtävissä. Kuva: Tapio VesterinenVolkswagen esitteli ensimmäisen alusta asti sähkökäyttöiseksi suunnitellun tavara-auto ID.Buzz Cargon maaliskuussa 2022. Tämän vuoden puolella autoja on tullut Suomeen laajemmin, jolloin auto saatiin kokeiluun.
Auto on varustettu yhdellä taka-akselille sijoitetulla sähkömoottorilla, jonka tehoksi ilmoitetaan 150 kW eli 204 hevosvoimaa. Suurin vääntömomentti on 310 newtonmetriä.
ID.Buzz Cargon akun nettokapasiteetti on 77 kWh. Netto- eli hyötykapasiteetti kertoo akun hyödynnettävissä olevan energiasisällön. Päivittäisessä käytössä akkua suositellaan käytettäväksi 20−80 prosentin varaustasoilla, jolloin akun kuluminen on vähäisintä. Ennen matkalle lähtöä akun lataaminen sataan prosenttiin on valmistajan mukaan sallittua, mutta matka suositellaan aloitettavaksi heti, kun 100 % varaustaso on saavutettu.
ID.Buzzin maksimilataustehoksi kerrotaan 170 kW, kun akun varaustila on alle 30 %. Sähköauto ottaa sitä suuremman virran vastaan, mitä tyhjempi akku on. Valmistajan ilmoittamaan 170 kilowatin lataustehoon ei päästy testin aikana kertaakaan, mikä voi toki johtua myös laturin rajoitteista. Keskimäärin pikalaturit latasivat autoa 77 kilowatin teholla.
Ajokokemuksia
Ajoimme koeajon aikana viikossa autolla 1 596 kilometriä ja keskikulutus oli 21 kilowattituntia sadalle kilometrille. Testin aikana kertyi ajoa perävaunun kanssa noin 300 kilometriä, kaupunkiajoa parisataa kilometriä, loppu vietettiin moottoriteillä ja kantateillä.
Ensimetrit ID.Buzzilla tuntuvat lähes tuulilasin kuljettamiselta. Kuljettajan istuin ID.Buzzissa on kaukana tuulilasista, mikä voi vaatia apuvälineitä lasin puhdistamiseen. Tavara-autossa huonona puolena on kuitenkin se, että 47 prosenttia auton kokonaismitasta kuluu matkustamoon. Muutoin ohjaamo on hyvin suunniteltu, ja istuinmukavuus on kohtuullinen pidemmillä matkoilla. Jopa lähes kaksimetrinen koneyrittäjä mahtuu kuljettajan istuimelle yllättävän hyvin etenkin polvitilan puolesta.
Auton suorituskyky on hyvä pakettiautoksi, vaikka siltä puuttuu tehokkaampien sähköautojen räjähtävä kiihtyvyys. Voima riittää sujuviin ohituksiin myös perävaunun kanssa. Auto on takavetoinen, mikä saattaa aiheuttaa takarenkaiden nopeampaa kulumista, mutta takavetoisuudesta johtuen autolla on hyvä ketterys. Ajopoljinta voi huoletta polkea myös irtosoralla olevissa kaarteissa eikä pelkoa auton hallinnan menetyksestä ole. Ajonvakautus toimii muutoinkin polttomoottoriautoja selvästi sivistyneemmin, vetoa pätkivää tunnetta ei synny lainkaan.
Auton alusta on täysin tasainen ja maavaraa on sähköautoksi paljon (16 cm). Pintajämäkän alustan ansiosta sorateiden epätasaisuudet tuntuvat ohjaamossa tutinana, minkä lisäksi jousitus ottaa kuopat vastaan laadukkaan etäisesti kumisten. Metsäautotiellä terävämmät kivet ja puun juuret kuitenkin pääsevät toisinaan lyömään läpi koriin. Suuremmissa heitteissä jousitus kuitenkin joustaa reilummin ja pehmeämmin.
Ohjaus on tehostettu tavara-automaisen kevyeksi, mutta se tarjoaa silti luontevan ohjaustuntuman. Autossa istutaan korkealla, minkä vuoksi tien pinnan kallistelut tuntuvat istuimelle heiluntana. Itse alusta on kuitenkin niin jämäkkä ja painopiste matalalla, että autolla voi hoitaa urheilullisemmatkin mutkatiet korin kallistelematta liikaa.
20-tuumaiset vanteet ovat näyttävät, mutta työläät pitää puhtaana. Kesäkelillä vanteiden sisään kertyi melko paljon hienoa hiekkaa, joka oli työlästä saada pois.
ID.Buzz on pienine puutteineenkin yksi allekirjoittaneen virkistävimmistä autoilukokemuksista. Valmistaja ei ole tehnyt auton sähkökäyttöisyydestä numeroa turhalla kikkailulla.
Lue Koneviestin nettisivuilta, millainen tavaratila ID.Buzz Cargossa oli ja miten lastaus onnistui!
Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat artikkelit:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




