Nissan toivoo Pulsarista syömähammasta
Nissanin myynti on viime vuosina levännyt Qashqain varassa. Uusi Pulsar täyttää aukon, joka Nissanilla on ollut perinteisten perheautojen luokassa.
Almeran myynnin lopettamisen jälkeen Nissanilta ei ole ollut tarjolla keskikokoista perheautoa niille ostajille, joita Qashqain tapainen katumaasturi ei kiinnosta. Pulsarilla Nissan iskee takaisin tuohon tiukasti kilpailtuun luokkaan.
Nissanin muotoiluosasto on saanut välillä varsin vapaat kädet. On syntynyt Note ja Juke, joita osa ostajista on pitänyt kummallisen näköisenä. Pulsar palaa tuoltakin osin ruotuun, sen turhia konstailematon muotoilu uppoaa massaan.
Jatko on kiinni, miten muihin merkkeihin ja malleihin tottuneet ostajat auton löytävät.
Jos kaikki menee hyvin, Pulsar nappaa ostajia etenkin Kia Ceediltä, Hyundai i30:ltä ja Toyota Aurisilta.
Pulsarissa itsessään ei ole mitään vikaa. Ensikosketus siihen on positiivinen. Muotoilu on nykyaikaista mutta ei silmille hyppivää. Auto vaikuttaa mukavalta ajettavalta ja tilavalta.
Kuljettajan ympärille on rakennettu selkeästi hallittava kokonaisuus. Materiaalit vaikuttavat laadukkailta, mutta muovisilta eli halvoilta. Ensivaikutelmasta parasta on penkki.
Auton varustelu on kilpailukykyinen. Mukava lisä on kuolleen kulman varoitin. Kaistavahti ei piippaillut talvikelillä liian herkästi.
Takapenkillä tilaa on ruhtinaallisesti.
Ohjaus on kevyt kaupungissa. Matka-ajossa keskialueelle kaipaisi lisää tuntoa.
Auton bensamoottori on hyvin pirteä. Ohituksiin kannattaa silti lähteä jollain kutosta pienemmällä vaihteella.
Polttoainetta kului talvisessa matka-ajossa 6,7 litraa sadalla kilometrillä. Kaupunkiajossa kulutus nousi yli 7 litran sadalla kilometrillä.
JARMO PALOKALLIO
Takapenkillä tilaa on
ruhtinaallisesti.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
