Tiesitkö tätä: Sähköauto voi olla parempi valinta pakkasella
Käynnistysakun virran loppuminen aiheuttaa suurimmat ongelmat.Kovilla pakkasilla autoilijoiden suurimmat riesat liittyvät käynnistysakkuun. Sähköautot ovat erinomaisia talviautoja, kun muistaa ottaa huomioon matalien lämpötilojen toimintamatkaa lyhentävän vaikutuksen.
”Autot ovat todella kovilla yli 30 pakkasasteen kylmyydessä. Sellaisilla pakkasilla ajot kannattaa jättää väliin ja hoitaa työt etänä, jos vain on mahdollista”, toteaa koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen Autoliitosta.
Jos liikenteeseen on pakko lähteä, silloin auto kannattaa esilämmittää ennen käynnistystä.
”Käynnistyksen jälkeen on ihan viisautta käyttää autoa tyhjäkäynnillä lain sallimissa rajoissa ennen liikkeellelähtöä. Se sulattaa autoa ja notkistaa esimerkiksi vaihteistoöljyjä”, vinkkaa Vesalainen.
Vesalaisen mukaan Autoliiton tiepalvelun tehtävistä iso osa liittyy akkuun ja virran loppumiseen. Ongelmat kärjistyvät pakkasilla ja lyhyessä talviajossa, koska kylmä akku ei ota vastaan virtaa.
”Suosittelen lämpimästi akkulämmittimen hankintaa. Niitä on erilaisia. Osa lämmittää akkua auton ollessa pysäköitynä, kytkettynä verkkovirtaan ja osa myös ajon aikana”, kertoo Vesalainen.
Käynnistysakun virran loppuminen on myös sähköautojen ongelma. 12 V akku aiheuttaa niidenkin kohdalla selvästi useammin tarvetta tiepalveluavulle kuin varsinaisen ajoakun energian loppuminen.
Sinällään sähköautot ovat erinomaisia talviautoja. Niissä on yleensä muun muassa erinomaiset esilämmitysmahdollisuudet.
”Toimintamatka tietenkin lyhenee pakkasilla. Harvoin joutuu pettymään, jos laskee, että talvella sähköauton kantama jää puoleen ilmoitetusta WLTP-toimintamatkasta”, sanoo Vesalainen.
Superpakkasilla, käyttövoimasta riippumatta, tärkeää on, että auto on säännöllisesti ja huolellisesti huollettu. Huollossa tulee öljyt ja suodattimet vaihdettua ja varmistettua esimerkiksi jäähdytinnesteen pakkaskestävyys.
Vesalainen vinkkaa käyttämään polttomoottoriautoissa talvikaudella maskipeittoa. Se nopeuttaa moottorin lämpenemistä, hidastaa sen jäähtymistä, vähentää polttoainetoimisen lisälämmittimen ajonaikaista käyntiä, vähentää moottoritilan kuraantumista sekä ehkäisee erilaisia jäätymisongelmia.
Diesel-autoissa on tärkeää käyttää vallitseviin pakkasolosuhteisiin tarkoitettua polttoainetta.
”Matkan katkeamiseen on syytä varautua lämpimällä vaatetuksella ja täyteen ladatulla matkapuhelimella. Kovilla pakkasilla ongelmia on muillakin, joten apua voi joutua odottamaan”, varoittaa Vesalainen.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




