Sähköautojen nousu tasaantui – jopa valtion tarjoamaa hankintatukea jäi yllättäen käyttämättä
Myydyimmäksi täyssähköautoksi kiilasi Škoda Enyaq.
Viime vuoden myydyimmästä sähköautosta Škoda Enyaqista on tarjolla myös tehokas coupe-versio. Kuva: Jarmo PalokallioSähköautojen suosion kasvu tasaantui viime vuonna. Mallikohtaisessa kisassa kärkipaikan nappasi tilavien perheautojen luokkaan kuuluva Škoda Enyaq.
Sähköautojen osuus on noussut viime vuosina nopeasti. Etenkin prosentteina kasvu on ollut hurjaa, koska lähtötilanne oli vaatimaton.
Viime vuonna sähköautojen kauppa kävi vaihtelevalla menestyksellä. Osasyynä siihen olivat tehtaiden sitkeät toimitusvaikeudet, jotka pidensivät toimitusaikoja.
Vuoden loppuun mennessä täyssähköautojen osuus henkilöautojen ensirekisteröinneistä kasvoi edellisvuoden 10 prosentista lähes 18 prosenttiin. Niiden lisäksi ladattavat hybridit nappasivat noin viidenneksen osuuden ensirekisteröinneistä.
Sähköautojen kauppa kävi vilkkaana etenkin alkuvuonna. Kysynnän kasvua siivittivät uudet sähköautomallistot, hankintakannusteet sekä bensiinin ja dieselin nopeasti noussut hintataso.
Syksyllä sähköautojen kauppaa alkoivat jarruttaa kuluttajien lisääntynyt epävarmuus ja sähkön hinnan nousu.
Joulukuussa sähköautojen rekisteröinneissä oli selkeä piikki. Siihen osasyynä on autovalmistajien tarve saada keskikulutusta vähentäviä toimituksia vielä kuluvan vuoden puolelle.
Lisäksi tilauskannassa oli paljon pitkään toimitusta odottaneita autoja.
”Täyssähköautojen kysynnän syksyllä tapahtuneen tasaantumisen syynä ovat sähkön ennätyksellinen hinnannousu ja sähköautojen hankintatuen päättyminen”, arvelee toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.
Viime vuoden hankintatukea jäi yllättäen ylitse. Se johtui kuluttajien epätietoisuudesta. Moni auton hankkinut luuli, ettei tukea enää syystalvella ollut tarjolla.
Ensirekisteröityjen täyssähköisten henkilöautojen ykkössijan nappasi viime vuonna Škoda Enyaq. Volkswagenin ID.4 putosi edellisvuoden paalupaikalta peräti viidenneksi.
Enyaq on saman konsernin valmistaman ID.4:n tavoin tilava perheauto, joka tarjoaa riittävän pitkän toimintamatkan myös pidemmille reissuille.
Kakkossijalla sähköautojen kisassa nousi Teslan Y -malli, joka sekin on liikkeellä samoilla eväillä.
Pronssia juhli tasaisen varma suorittaja Nissan Leaf.
Porukasta poikkeaa huiman loikan neljännelle sijalle tehnyt. Polestar 2. Se on astetta persoonallisempi ja sulavalinjaisempi tulokas katumaastureiden joukossa.
ID.4:n takaa sähköautojen myyntikärjestä löytyy Volvo XC40 -katumaasturi.
Jos samaan pakettiin laskettaisiin myös Volvon C40 -myynti, täyssähköautojen kisa saisi uuden voittajan. Täyssähköautohin panostavaa Volvoa ei siis missään nimessä kannata unohtaa, kun puhutaan liikenteen sähköistymisestä Suomessa.
Kymppikärkeen mahtuvat myös BMV I4 ja Kia EV6. Nekään tuskin ovat vielä viimeistä sanaansa sanoneet.
Huomattavaa sähköautojen kärkikahinoissa on Toyotan puuttuminen. Toyota kehitti hybriditekniikkaa eturintamassa, mutta täyssähköautojen kanssa yhtiö on vielä lähtötelineissä.
Yhtiön viime vuonna esittelemä ensimmäinen täyssähköauto bZ4X enteilee, että kisa kovenee jatkossa.
Vielä pahemmin lähtökuoppiin on kaivautunut halvemman hintaluokan Dacia. Kiinnostuksesta kertoo, että sähköautojen ensirekisteröintitilastosta löytyy muutama Dacia Sprint, vaikka autoa ei löydy virallisen maahantuojan listoilta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








