Tämän takia sähköauto joutuu hinaukseen tavallista useammin
Akun loppumista yleisempi vika on rengasrikko tai muu uuden teknologian mukanaan tuoma häiriö.
Virran loppumista yleisemmin sähköauton jättää taipaleelle uuden tekniikan pettäminen tai rengasrikko. Kuva: Jarkko SirkiäAkun loppuminen kesken ajon stressaa ja pelottaa etenkin kokemattomia sähköautoilijoita. Sitä useammin sähköauto nousee hinurin lavalle esimerkiksi rengasrikon takia.
Sähkö- ja hybridiautoja hinataan hieman useammin kuin bensa-autoja, selviää Ifin pohjoismaisista tilastoista. Akun loppuminen ei kuitenkaan ole kovin yleinen syy, vaan sitä useammin sähköauto tarvitsee hinausapua esimerkiksi rengasrikon vuoksi.
Ifin teettämän kyselyn mukaan sähköautoilijoiden suurin huolenaihe on sähkön loppuminen kesken ajon. Vahinkotilastojen mukaan sähkön loppuminen ei kuitenkaan ole kovin suuri riski sähköautoilijalle.
”Huoli on ymmärrettävä, mutta sähköautojen hinaaminen esimerkiksi rengasrikkojen tai muiden vikojen vuoksi on yleisempää kuin akun loppumisen vuoksi”, vahvistaa Ifin ajoneuvovakuutuksista vastaava johtaja Eero Färkkilä.
Färkkilän mukaan sähkö- ja hybridiautojen bensa-autoja suurempi hinaustarve johtuu pääasiassa siitä, että niissä on enemmän uutta teknologiaa.
Sähköautojen hinaukseen ei pidä ryhtyä itse, vaan parempi on käyttää siihen kokenutta ammattilaista. Jos auton vakuutuksessa on hinausturva, sen voi tilata vakuutusyhtiön kautta.
”Vääränlaisella kalustolla voi ajoneuvoille aiheuttaa vahinkoa. Kannattaa tilata mieluummin hinausauto paikalle kuin säätää kaverin kanssa”, Färkkilä kommentoi.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






