
Kiinalaiset sähköautot söivät toistensa äänet − putosivat Vuoden Auto -kisan finaalista
E-Mersu rynni jatkoon ykkösenä − äänestä omaa suosikkiasi!
Sulavalinjainen ja tehokas Han edustaa kiinalaisen BYD:in näkemystä luksuksesta. Kuva: Jarmo PalokallioKiinalaisilla sähköautoilla oli vahva edustus tämänvuotisessa Vuoden Auto -kisassa. Finaaliin asti niiden rynnistys ei vielä riittänyt.
Auto- ja liikennetoimittajat valitsevat Vuoden Auton aina kyseisen vuoden aikana esitellyistä uutuusmalleista. Tällä kertaa kyseessä on kymmenes kerta kun valintaa tehdään ja ehdokkaita oli 32.
Kiinan autoteollisuuden vahvasta otteesta kertoo, että mukana oli peräti neljä kiinalaismerkkiä ja jokunen muu maassa valmistettu auto. Osa niistä kilpaili hinnalla, osa luksuslaadulla.
Tällä kertaa kiinalaisautojen kova yritys pysähtyi ensimmäiseen karsintaan. Kovin kauaksi finaalipaikasta parhaat kiinalaismerkit eivät kuitenkaan jääneet.
Osin niiden pettymys johtui merkkien ja mallien suuresta määrästä. Ne söivät toistensa ääniä. Näin kävi etenkin BYD:lle.
Sama tuomariäänien hajaantuminen koitui useita malleja vuoden aikana esitelleen BMW:n kohtaloksi. Yhdenkään yksittäisen BMW-mallin äänet eivät finaalipaikkaan riittäneet.
”BMW ja BYD kokivat eräänlaisen ”oikeusmurhan”. Niistä molemmat saivat runsaasti ääniä, mutta ne jakautuivat niin tasaisesti kyseisen merkin mallien kesken, että ne eivät päässeet jatkoon”, totesi Vuoden Auto -toimikunnan puheenjohtaja Toni Jalovaara.
Tuomareiden äänet kohdistuivat muutenkin aiempaa selvemmin tiettyihin malleihin. Siten viisi ehdokasta jäi kokonaan ilman ääniä ja viisi sai vain yhden äänen.
Mercedes-Benz kisaa finaalissa kuudetta kertaa. E-sarja selvitti alkukarsinnan kovimmalla äänimäärällä. Kuva: Jari KohonenAlkukarsinnan ykkönen oli Mercedes-Benzin E-sarja. Mersun mallit ovat edenneet kuusi kertaa finaaliin, mutta voitto niiltä vielä puuttuu.
Yhden äänen päässä E-sarjalaisesta seurasivat kakkossijan jakaneet Hyundai Kona ja Toyota Prius. Niiden lisäksi finaaliin pääsivät Kia EV9, Peugeot 408 ja Volkswagen ID.7.
Noista kaksi on täyssähköistä ja lopuistakin on tarjolla lataushybridi. Vielä viime vuonna finaalissa nähtiin yksi perinteinen bensa-autokin. Se oli Škoda Fabia.
Sähköisten voimalinjojen lisäksi useat finalistit ovat tällä kertaa varsin kookkaita ja kohtuullisen hintavia.
Voittajan valinnassa tuomarit painottavat eniten auton rahalle antamaan vastinetta. Koska autot ovat hyvin erilaisia, odotettavissa on jälleen äänien hajautumista.
Rahalle annettaman vastineen lisäksi tuomarit arvottavat esimerkiksi auton turvallisuutta, tiloja, taloudellisuutta, tekniikkaa ja muotoilua.
Vuoden Auto Suomessa 2024 julkistetaan torstaina 14. joulukuuta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




