Ruotsissa rekisteröitiin alkuvuonna enemmän sähköautoja kuin Suomessa kaikkia autoja yhteensä
Sähköautojen kauppa käy Ruotsissa vilkkaammin kuin Suomessa, vaikka molemmissa maissa kaikkien autojen ensirekisteröinnit laahaavat muuta EU:ta jäljessä.
Inflaatio ja energian hinnan heilahtelut ovat saaneet sähköautoa harkitsevat varovaisiksi. Kuva: Timo RintakoskiUusien autojen kauppa on takunnut alkuvuonna Suomessa. Ensimmäisellä vuosineljänneksellä Suomessa rekisteröitiin vain noin 21 000 uutta henkilöautoa, kun pitkän aikavälin keskiarvo on lähes kaksinkertainen.
Syiksi on arveltu inflaatiota, noussutta korkotasoa ja energian vaihtelevia hintoja. Suunta on ollut samankaltainen myös Ruotsissa ja Norjassa. Sen sijaan koko EU:ssa autoja on tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä ensirekisteröity noin 18 prosenttia enemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.
Merkille pantavaa on, että Ruotsissa rekisteröitiin ensimmäisen neljänneksen aikana noin 22 000 uutta täyssähköautoa, kun Suomessa vastaava luku on noin 6 600. Ruotsissa siis rekisteröitiin alkuvuonna enemmän täyssähköautoja kuin Suomessa kaikkia autoja yhteensä.
Eroa ei selitä edes Ruotsin suuremmat automarkkinat, jotka ovat väestön määrään suhteutettuna yli puolitoistakertaiset Suomeen verrattuna.
”Sähkön hinnan nousu on herättänyt erityisesti kotitalouksissa epävarmuutta, joka heijastuu myös sähköautojen hankintaan”, kertoo Autoalan Keskusliitosta Pekka Rissa.
Autoalan Keskusliiton mielestä Suomen autokannan sähköistymiseen tarvitaan hallituksen toimia. Lääkkeiksi saattaisivat käydä täyssähköisten henkilöautojen koko hallituskauden kestävä hankintatuki sekä kierrätyspalkkio, kun uuden auton ostaja romuttaa elinkaarensa päässä olevan autonsa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







