
Koneviesti: Näin laitat lastut liikkeelle – moottorisahan terälaitteen kunnossapito
Terälaitteen huolto on tärkeä osa moottorisahan kunnossapitoa. Huolletulla terälaitteella ja leikkaavaksi teroitetulla ketjulla sahaaminen on kevyttä niin sahalle kuin sahaajallekin.
Moottorisahan teroitus on päivittäistä, tai oikeammin jopa tankillisten välistä huoltoa. Perushuolto terälaitteelle sisältää monta huomioitavaa kohtaa. Kuva: Tommi Hakala
Vetorattaan kuluminen on tarkistettava säännöllisesti. Vetoratas on kulutusosa, joka voi myös vaurioitua ketjun katkettua tai pudottua laipalta. Kuvan ratas on romukoppakamaa, katkennut ketju on vaurioittanut hampaita ja kulumaa on liikaa. Joissakin sahoissa rattaan irrotus vaatii kytkimen irrotuksen. Se onnistuu, kun tulpanreiästä työnnetään lähes yläasennossa olevan männän päälle käynnistinnarua, joka jumittaa. moottorin. Sen jälkeen kevyt napautus kytkimeen merkittyihin koloihin irrottaa vääränkätisellä kierteellä olevan kytkimen. Kuva: Tommi HakalaNykyaikaiset moottorisahat ovat melkoisen toimintavarmoja laitteita – yleensä riittää ilmanpuhdistimen ja sahan säännöllinen puhdistaminen. Sen sijaan terälaitteen huolto on jokapäiväistä toimintaa. Siihen kannattaa panostaa, vaikka sahaa käyttäisi vain harvoin.
Jotta teräketju saa tehdä työtään, on sen saatava toimia ihanteellisessa ympäristössä, eli terälaippakin pitää olla kunnossa ja se pitää kunnostaa ennen ketjua. Täysiä päiviä sahaavan kannattaa tarkistaa päivittäin laipan kunto silmämääräisesti.
Laipan huollossa tarkistetaan kärkipyörän laakerin kunto, sitä kevyesti sormin pyörittämällä. Myös sivusuuntainen välys on tarkistettava, pienikin liiallinen välys päästää erittäin kapeat laakerirullat helposti pois paikoiltaan, mikä on laakista kärkipyörän tuhoava tapahtuma.
Teräketjuun voimaa siirtävän vetorattaan kunto on myös ajoittain tarkistettava. Jos ratas on kulunut, ei sen ja teräketjun jako enää täsmää. Vanhalla vetorattaalla uusi ketju venyy nopeammin, koska väärä hammaskosketus aiheuttaa ketjun niitteihin kovan rasituksen.
Moottorisahan teräketjussa on yleensä kaksi leikkaavuuteen vaikuttavaa osaa, joita käyttäjä voi muokata teroituksen yhteydessä. Kovakromipinnotteinen kouruhammas on varsinaisen leikkauksen tekevä työläinen. Purupiikki, eli hammaskohtaisen leikkuusyvyyden säätävä osa on sen apulainen. Molemmat sijaitsevat samassa ketjun osassa, jota kutsutaan leikkuuhampaaksi.
Leikkuuhampaan teroituksen voi tehdä perinteisesti pyöröviilalla tai ketjunteroituskoneella. Teroituskoneiden tarjonta on kiinailmiön myötä suurentunut huomattavasti, etenkin harrastajaluokan käyttöön sopivan hintaisissa versioissa. Purupiikin madallus tehdään lattaviilalla ja siihen tarkoitukseen tehdyllä viilanohjaimella. Joissakin pyöröviilaohjaimissa on tämä ohjain myös mukana.
Ennen mitään viilausta on kuitenkin muistettava ketjun kiristys, jotta teräketju on vakaasti laipan urassa teroituksen aikana.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
