Polttoaineiden hintoihin ei ole luvassa laskua – tämä tekijä voisi laskea pumppuhintoja
Vain synkkä eurooppalainen taantuma ajaisi polttoaineiden pumppuhintoja alaspäin.Polttoaineiden kuluttajahintoihin ei ole luvassa helpotusta, kertoo Tieliikenteen Tietokeskuksen liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja. Kalenojan mukaan hinnoissa on tällä hetkellä enemmän nousu- kuin laskupainetta.
”Hintojen lasku ei todennäköisesti jatku”, Kalenoja sanoo.
Kalenoja kertoo, että raakaöljyn hinta on nyt laskenut ja sen hintaennusteet näyttävät vakailta. Markkinoille on syntynyt selvä ero Venäjän ja Brent-öljyn välille. Venäjään kohdistetut pakotteet vaikuttavat laajasti siihen, mistä maat ja jalostamot voivat hankkia raakaöljyä.
”Joulukuussa myös raakaöljy tulee pakotelistalle, mikä voi aiheuttaa muutoksia hintoihin. Mitään hintashokkia ei kuitenkaan odoteta”, hän jatkaa.
Pakotteet hyväksyneet maat voivat hankkia raakaöljyä osin korvaavilta tuotantoalueilta. Muualla maailmassa venäläistä raakaöljyä tullaan jatkossakin käyttämään, mikä vakauttaa öljytasetta.
”Globaalisti olisi tiedossa energiakriisi, jollei venäläistä öljyä käytettäisi missään. Pakotteilla ja hintakatoilla pyritään kuitenkin alentamaan venäläisen raakaöljyn hintaa, jotta siitä kertyvät vientitulot alenisivat.”
Raakaöljyn hinnanmuutoksien lisäksi Kalenoja nostaa toiseksi isoksi polttoaineiden pumppuhintoihin vaikuttavaksi tekijäksi lämmityskauden alkamisen. Polttoöljyn kysyntä kasvaa talven lähestyessä erityisesti nyt, kun maakaasua saatavilla entistä vähemmän.
”Maakaasun saannin heikentyessä lämmityksessä sitä korvataan muun muassa kevyellä polttoöljyllä, mikä aiheuttaa nousupainetta dieselin hintaan”, Kalenoja kuvailee.
Dieselin maailmanmarkkinahinnalla on Kalenojan mukaan ollut jo aiemminkin tapana nousta lämmityskauden alkaessa. Ensi keväänä Venäjän pakotteet tulevat laajenemaan myös venäläisiä öljyjalosteisiin, mikä voi ajaa markkinoita ylikysyntätilanteeseen.
”Laajenevat pakotteet todennäköisesti heijastuvat polttoaineiden hintoihin.”
Vaikka raakaöljyn hinta on laskemassa, polttoaineiden hinta ei välttämättä laske samassa suhteessa. Yksin raakaöljyn hinta ei ratkaise polttoaineiden kuluttajahintaa.
”Raakaöljyn lisäksi polttoaineiden hintoihin vaikuttavat muun muassa jalostusmarginaalit ja logistiikkakustannukset sekä verotus”, hän perustelee.
Eduskunta on päättänyt uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteen laskusta vuoden loppuun asti, minkä lisäksi siellä kaavaillaan laskun jatkoa myös ensi vuodellekin.
”Tämä 7,5 prosenttiyksikön jakeluvelvoitteen lasku purkaa hintapaineita.”
Tulevan talven euromääräisiä pumppuhintoja Kalenoja ei uskalla lähteä arvioimaan, sillä hintoihin vaikuttavat hänen mukaansa monet tekijät. Hän korostaa kertomiensa seikkojen olevan ennen kaikkea hintoja mahdollisesti nostavia riskejä.
”Koska tekijät ovat riskejä, ne eivät välttämättä realisoidu täysin tai edes osittainkaan”, Kalenoja huomauttaa.
Kalenoja kertoo, että lämmin talvi ja uhkaava taantuma vähentäisivät dieselpolttonesteen kulutusta. Taantumasta johtuen öljyn kysyntä vähenee, mikä helpottaisi osaltaan hintapainetta.
”Talouden taantuma on perinteisesti aina laskenut polttoaineiden pumppuhintoja, mutta tällä hetkellä markkinoita sekoittaa eniten geopoliittinen tilanne”, hän summaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





