Kia Ceedin kevythybridin kulutus hämmästytti, sillä se osui yksiin virallisen lukeman kanssa
Ceed tarjoaa laajan kattauksen vaihtoehtoja käyttövoimaksi.Kia Ceedin mallistossa on tarjolla perinteisten polttomoottorien lisäksi sähköisiä vaihtoehtoja. Ceedin kevythybridi yllätti iloisesti pysymällä täsmälleen virallisen normin mukaisessa kulutuksessa.
Kolmannen sukupolven Kia Ceedin myynti lähti vuonna 2018 käyntiin perinteisillä 1,0, 1,4 ja 1,6 litran bensamoottoreilla ja 1,6 litran dieselillä, josta oli kaksi tehoversiota. Nyt tarjolla on myös kevythybridi- ja lataushybridi-versiot.
Parhaimmillaan Ceed on käynyt kaupaksi niin hyvin, että se on haastanut luokkansa kärkeä. Tänä vuonna tilastojen kärjessä ovat kuitenkin jyllänneet Ceediä tuoreemmat mallit.
Vaikka Kian myynti on löytänyt kasvu-uran, Ceed ei ole pysynyt viime vuoden vauhdissa. Maalis-huhtikuun rekisteritilastossa Ceedin 412 autoa oikeuttavat sijaan 22.
Sinällään Ceedin paketti on edelleen kunnossa. Auton ulkonäkö, ominaisuudet ja varustelu antavat rahoille vastinetta.
MT:n koeajossa 1,5 litran bensakoneella varustettu kevythybridi pärjäsi varsin hyvin. Auto oli pirteä ajettava ja sen kulutus pysyi matkapainotteisessa koeajossa kuuden litran tuntumassa tai sen alla 100 kilometrillä.
Siltä osin kulutus oli jopa hämmästyttävän hyvin linjassa auton virallisen WLTP-mittaustavan mukaisen 5,8-6,1 litran kulutuksen kanssa.
Ajoasetuksista matka-ajossa pärjää hyvin eco-asennolla. Sport-asennossa moottori reagoi kaasuun herkemmin ja käy kovilla kierroksilla.
Ceedin ladattavalle versiolle luvassa on hyvissä olosuhteissa vähän reilua 50 kilometrin ajomatkaa sähköllä. Se näkyy kulutuksessa ja ilmastoahdistusta aiheuttavissa päästöissä, jos auton pääasiallinen käyttötarve pysyy tuon kantaman sisällä.
Koeajossa olleen kevythybridin Bussiness Premium -varustelu on hyvin kattava. Ihan heti ei tule mieleen, mitä siitä puuttuisi. Ellei sitten halua ilmastoituja nahkajakkaroita, jotka löytyvät lisävarustelistalta.
Turvallisuusvarusteluun kuuluvat automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä jalankulkijan ja pyöräilijän tunnistuksella, kuolleen kulman valvontajärjestelmä, kaista-avustin ja nopeusrajoitusmerkkien tunnistus. Peruuttaessa apuna on risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä, joka on etenkin kaupunkiajossa hyvin tarpeellinen.
Koeajon perusteella Ceedin kaistallapitoavustin toimii selvästi jouhevammin kuin esimerkiksi Kian lippulaivassa eli Sorentossa.
Viistoperän tavaratila vetää 395 litraa. Vetokykyä kevythybridillä on 1 410 kiloa.
Viistoperäisen Ceedin hintahaarukka lähtee 1,0 litran bensakoneen 19 930 eurosta. Koeajossa olleen 1,5 litran Bussiness Premium kevythybridin hinta oli 30 400 euroa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

