
Harvinainen näky: Tämä Volvo kulkee kolmella polttoaineella ja mahdollisimman pienillä päästöillä
Janne Kilpisen Trifuel-autoon voi tankata bensiinin, bio- ja maakaasun lisäksi bioetanolia. Hän toivoo, että verotus kannustaisi autoilijoita nykyistä enemmän biokaasun käyttöön.
Janne Kilpinen tankkasi ajoneuvoonsa kotimaista bioetanolia viime tiistaina helsinkiläisellä huoltoasemalla. Autossa on myös kaasutankki. Kuva: Jarno MelaHelsinkiläisellä Janne Kilpisellä on allaan menopeli, joita on tällä hetkellä Suomessa tiettävästi vain kourallinen.
Kolmella eri polttoaineella kulkevaan Trifuel-autoon voi tankata bensiinin, bio- ja maakaasun lisäksi bioetanolia.
Kilpinen ajoi kymmenisen vuotta vuonna 2006 Ruotsista Suomeen tuodulla Volvo V70-mallin kaasuautolla, kunnes hän sai ajatuksen etanolipäivityksestä.
"Etanoli tuo pientä säästöä polttoainekustannuksissa bensaan verrattuna. Mutta ennen kaikkea tein etanolimuutoksen päästöjen vähentämiseksi", toissavuonna autoonsa eFlexFuel-laitteiston asennuttanut Kilpinen kertoo.
Etanolimuutossarjoja valmistaa kotimainen yritys Pirkkalassa.
Bensaluukun alla on kaksi tankkausaukkoa. Vasemman puoleiseen tankataan kaasua, oikealle bensiiniä tai etanolia. Kuva: Jarno MelaAjoa Kilpiselle kertyy pääosin kaupungissa.
"Lyhyt kaupunkiajo kuluttaa paljon bensiiniä, koska omassa Volvossani polttoaine vaihtuu kaasuun vasta, kun auton moottori lämpenee kunnolla."
Etanolilla kulkeva auto saattaa käynnistyä pakkasella bensiiniautoa heikommin. Moottorin esilämmitys on siksi suositeltavaa. Myös bensiinin tankkaaminen etanolin joukkoon auttaa.
Auton ympäristöystävällisyyttä lisää entisestään se, että se on neljän eri talouden yhteiskäytössä.
"Vuorot merkitään Googlen kalenteriin. Kuljen itse töihin julkisilla, jona aikana naapuri käyttää autoa omiin työmatkoihinsa", Kilpinen kertoo.
"Laskutan pari kertaa vuodessa kilometrien mukaan. Omaa ajoa tulee noin kymppitonni ja muilta käyttäjiltä toinen kymppitonni."
Volvo V70 -kaasuauton polttoaineen lähdettä voi muuttaa halutessaan napista painamalla. Muutoin bensiini vaihtuu kaasuksi automaattisesti koneen lämmettyä. Kuva: Jarno MelaEtanolimuunnos maksaa noin 500 euroa, jos mukaan laskee asennuksen ja muutoskatsastuksen. Aikaa asennukseen kuluu tunnista pariin.
Valtion myöntämää muuntotukea voi saada 200 euroa. Kaasukonversio on selvästi kalliimpi, noin 3 000 euroa. Siihen voi saada valtiolta tukea tuhat euroa.
Rahallista tukea voi saada 30.11.2021 saakka bensiini- tai dieselkäyttöisen henkilöauton muuttamiseen kaasulla tai etanolilla toimivaksi.
"Etanolimuutossarja maksoi noin 300 euroa. Ajattelin ensin asentaa sen itse mutta käännyin lopulta ammattilaisen puoleen. Muutoskatsastus hyväksyttiin toissaviikolla, nyt odottelen päätöstä muuntotuen myöntämisestä", Kilpinen kertoo.
"Konvertointi on toistaiseksi ainut merkittävä tapa edistää etanoliautoilua. Tehdasvalmisteisia etanoliautoja ei myydä Suomessa ja käytettynä maahantuodaan vain muutama sata etanoliautoa vuodessa", Etanoliautoilijat ry:n toiminnanjohtaja Vilhartti Hanhilahti kertoo.
Tällä hetkellä ajoneuvon etanolipäivityksen muutoskatsastus hyväksytään vain ennen vuotta 2007 käyttöönotettuihin bensiiniautoihin.
Traficom julkaisi viime syksynä luonnoksen rakennemuutosmääräyksestä, jonka mukaan raja muuttuisi päivämäärään 1.9.2009. Muutosta ei ole vielä vahvistettu.
Hanhilahden mukaan itse tehty asennus kelpaa muutoskatsastuksessa siinä missä asennuspisteessäkin asennettu.
"Todistuksia ei tarvita. K1-Katsastajat on erikoistunut etanoliautojen muutoskatsastuksiin. Muutoksen voi teknisesti tehdä myös uudempaan autoon, mutta sen voi katsastuksessa joutua poistamaan käytöstä", hän selittää.
Verotuksella ja hinnoitteluilla pitäisi kannustaa biokaasun käyttöön, Kilpinen toivoo.
"Biokaasu on ilmaston kannalta paras polttoaine. On hieman epäoikeudenmukaista, että biokaasulla ajavaa verotetaan."
"Päästömielessä kaasulle konvertoitu auto katsotaan bensiiniautoksi, mutta maksettavaksi tulee kaasuauton käyttövoimavero", Kaasuautoilijat ry:n hallituksen puheenjohtaja Jani Hautaluoma toteaa.
"Tällä hetkellä verotuksessa ei huomioida polttoaineena käytetyn kaasun laatua, vaikka biokaasun osuus tankatusta kaasusta on jo noin 60 prosenttia."
Maaliskuun lopussa Suomessa oli liikenteessä noin 11 500 kaasuautoa. Valtaosa tästä on uusia tai tuontiautoja. Konversioiden osuus on pieni, parhaimpina vuosina niitä on tehty 200–300 vuodessa.
Kaasuautoilijat ry:n Hautaluoman mielestä konversioita vaivaa muna-kana-ilmiö: vaikka valtio tukee muutosta rahallisesti, rankaisee se samalla kaasuautoilijaa käyttövoimaverolla. Haasteena on myös tekijöiden vähäinen määrä. Ajoneuvon kaasulle muuntamisen tekeminen vaatii autokorjaamolta erillisen pätevyyden ja Tukesin hyväksynnän.
"Tällä hetkellä autokanta muuttuu kaasulle pääasiassa uusien ja tuontiautojen kautta. Jos konversioita halutaan tosissaan lisätä nykyisistä sadoista tuhansiin, vaatisi se isomman mittakaavan muuntamista ja esimerkiksi autotehtaiden mukaan ottamista", Hautaluoma sanoo.
Juttua muokattu 22.5.2020 kello 12:00: Graafi päivitetty, aiemmin sähkön hankintatuen ja etanolin muuntotuen palkit olivat väärin päin.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

