
Peugeot uudisti sähköisen suosikkinsa
Päivitys toi e-2008 katumaasturille uuden ilmeen ja voimalinjan.Peugeotin sähköinen e-2008 katumaasturi uudistuu maltillisesti. Ilme saa uutta ryhtiä. Samalla tehoa ja toimintamatkaa saadaan aiempaa enemmän.
Vuoden 2019 lopulla esitelty Peugeot 2008 päivitettiin nyt ensimmäistä kertaa. Auto saa uuden ulkoilmeen ja sisällä i-Cockpit -konseptia on hiottu ja modernisoitu.
Pystyraitainen keulan maski, Peugeotin uusi leijonalogo ja kolme pystysuuntaista kynnenraapaisun näköistä LED-valojuovaa antavat aiempaa ryhdikkäämmän vaikutelman.
Sama viirumainen valolinja jatkuu myös auton takana.
Uuden voimalinjan ja suuremman akkukapasiteetin ansiosta tehoa on aiempaa enemmän ja toimintamatka on kasvanut.
Värivaihtoehtoja on nyt kuusi ja GT-versiossa on aina musta katto. Myös vanteet ovat uudet.
Kaikissa uusissa 2008-malleissa on nyt vakiona 10-tuumainen kosketusnäyttö, jonka käyttöjärjestelmä Peugeot i-Connect päivitetty. Niin ikään 10-tuumaisessa digimittaristossa on uusi ilme.
Tulevaisuudessa mittaristo ja kosketusnäyttö yhdistyvät yhdeksi kokonaisuudeksi. Myös istuinkankaat on uusittu.
Teknisesti merkittävimmät uudistukset ovat aiempaa tehokkaampi sähkömoottori. Edeltäjään verrattuna tehoa tuli 15 kW lisää. Akuston kapasiteetti on kasvanut 50 kilowattitunnista 54 kilowattituntiin.
Näin WLTP-syklin mukainen toimintamatka on kasvanut 345 kilometristä 406 kilometriin. Vakiona tulee 3-vaiheinen sisäinen laturi, joka lataa 11 kilowatin teholla
Vuonna 2024 tarjolle tulee myös 48 V Hybrid -voimalinja tarjolla olevien 1.2-litraisten bensaversioiden rinnalle.
Kuljettaja saa pääosin hyvän ajoasennon ja istuin on suhteellisen mukava ja tukeva pidemmällekin matkalle. Mittaristo jää ohjauspyörän peittoon 185 senttimetriä pitkällä kuljettajalla.
Tätä ongelmaa suuremmissa Peugeoteissa ei ole. Ohjaamo on varsin johdonmukainen ja toimiva kokonaisuus. Takapenkillä on auton mitat huomioiden mukavasti tilaa.
Tavaratila on 434 litran vetoinen ja välipohjan alle saa vaikkapa latauspiuhan talteen. Alusta nielee suuret heitot mukavasti ja meno on vakaata. Terävissä heitoissa tulee pintakova tunnelma.
Ohjaus on tarkka ja se keskittää melko rajusti. Tuntuma on lievästi epämääräinen, mikä vaatii totuttelua. Perävaunua ei tähän voi kytkeä.
Koeajo suoritettiin Espanjassa ulkolämpötilan huidellessa +40 asteen tietämillä. Ilmastointi oli lähes koko ajan täysillä. Tästä huolimatta kulutus jäi maltillisesti 16,4 kilowattituntiin 100 kilometrillä, kun valmistajan lupaama keskikulutus on 15,2 kilowattituntia.
Ensituntumalta voimalinjapaketti on suhtellisen energiatehokas.
Mallin myynti on alkanut ja sen hinnat alkavat 44 990 eurosta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




