
Tieyhdistys: Nopeuksien lasku vaikeuttaa ihmisten liikkumista ja uhkaa alueellista tasa-arvoa
Tieyhdistys haluaa kokeilla nopeusrajoitusten laskun lisäksi myös niiden nostoa.
Väylävirasto on laskemassa 100 kilometrin tuntinopeuksia noin 1800 kilometriltä. Kuva: Jaana KankaanpääVäylävirasto on laskemassa useiden teiden nopeusrajoituksia. Suomen Tieyhdistyksen mukaan se asettaa maan eri osissa liikkuvat ihmiset ja elinkeinoelämän kuljetukset eri asemaan.
Väyläviraston uuden ohjeistuksen mukaan monien vähäliikenteisten tai heikkokuntoisten teiden nopeusrajoitukset putoavat 100 kilometristä tunnissa 80 kilometriin tunnissa. Muutokset kohdistuvat pohjoiseen Suomeen ja etelässä etenkin Kouvolan ympäristöön.
Väyläviraston tavoitteena on parantaa liikenteen turvallisuutta.
Tieyhdistyksen mukaan nopeusrajoitusten laskussa ei oteta huomioon alueellisia erityisolosuhteita, kuten vähäistä liikennettä ja pitkiä etäisyyksiä.
”Koko Suomen tulee olla toimivien ja riittävän nopeiden liikenneyhteyksien piirissä”, muistuttaa toimitusjohtaja Simo Takalammi Tieyhdistyksen tiedotteessa.
Takalammin mukaan ohjeessa ei ole huomioitu matka-ajan pitenemisen vaikutuksia tavaraliikenteeseen ja muuhun raskaaseen liikenteeseen. Ohje asettaisi maan eri osissa liikkuvat ihmiset ja elinkeinoelämän kuljetukset eri asemaan.
”Siinä ei oteta huomioon alueellisia erityisolosuhteita, kuten vähäistä liikennettä ja pitkiä etäisyyksiä. Koko Suomen tulee olla toimivien ja riittävän nopeiden liikenneyhteyksien piirissä”, Takalammi toteaa.
Takalammin mukaan nopeusrajoitusohjeen tulisi olla muutakin kuin nopeusrajoitusten laskuun tähtäävä asiakirja.
”Tieverkon rahoitus on nostettava riittävälle tasolle, jotta nopeusrajoitusohjeessa esiin nostetut tieverkon puutteet voidaan ratkaista muutoin kuin nopeusrajoituksia alentamalla”, vaatii Takalammi.
Tieyhdistyksen mukaan nopeusrajoitusten laskun sijaan tiet tulee parantaa liikenneturvallisiksi. Kuva: Kari SalonenLiian kapeita ja kohtaamisonnettomuusalttiita maanteitä tulee nopeusrajoitusten alentamisen sijasta ensisijaisesti parantaa liikenneturvallisiksi. Ratkaisuksi Tieyhdistys ehdottaa ohituskaistojen, keskikaiteiden tai muiden kaistoja erottavien rakenteiden lisäämistä.
Uudessa ohjeessa mukana ovat 90 kilometrin tuntinopeusrajoitukset.
Tieyhdistys esittää, että niitä on kokeiltava myös joillakin 80 kilometrin rajoituksen piirissä olevilla tieosilla. Se lieventäisi uusien 80 kilometrin rajoituksella olevien tieosuuksien aiheuttamaa matka-aikojen pidentymistä ja muita haittoja.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






