
Kitkat kiinnostavat: Monet panostavat nyt talvirenkaisiin, kun rahat eivät riitä uuteen autoon
”On ilahduttavaa huomata, että renkaita on vaihdettu hyvissä ajoin, eikä annettu kelin yllättää.”
Vaasalaisella AutoBilmanilla rengasruletti käy kuumana. Etualalla rengasta vaihtaa Niklas Mahlamäki ja taustalla häärii Vesa Tuomivirta. Kuva: Johannes TervoTalvirenkaiden vaihtoruletti pyörii täydellä voimalla. Entistä useampi renkaanvaihtaja päätyy nykyään kitkarenkaaseen.
Rengasmarket-ketjuun kuuluvassa vaasalaisessa Auto-Bilmanissa talvirenkaita asenettiin autoihin jo lokakuun alkupuolella. Siltä osin liikkeellä oltiin hieman normaalia aiemmin.
”Usein renkaiden vaihto on käynnistynyt vasta kun ensimmäisten liukkaiden kelie iskiessä. On ilahduttavaa huomata, että renkaita on vaihdettu hyvissä ajoin, eikä annettu kelin yllättää”, kertoo rengasmyyjä Erkki Raunio.
Juuso Tiilikka vaihtaa Toyotaan nastarenkaat, mutta entistä useampi haluaa alle kitkarenkaat. Kuva: Johannes TervoSuomessa on talvirenkaita käytettävä marraskuun alusta maaliskuun loppuun saakka, jos sää- ja keliolosuhteet sitä edellyttävät. Myös nastarenkaita saa käyttää kyseisenä aikana, sekä muulloinkin ajokelin sitä edellyttäessä.
Raunio sanoo kitkarenkaiden kysynnän olleen syksyn aikana nastarenkaita suurempaa.
”Näin ei ole käynyt koskaan aiemmin. Suurin syy kitkarenkaan valintaan on sen huomattavasti pienempi ääni nastarenkaisiin verrattuna.”
”Kitkarenkaat antavat enemmän pelivaraa käyttöaikaan, eli ne voi vaihtaa alle jo hyvissä ajoin ennen talvikelien tuloa. Kitkarenkaat on toimiva valinta myös ulkomaille ajaville, sillä kaikissa maissa ei nastoihin suhtauduta kovinkaan myönteisesti.”
Toinen Raunion huomio on, että kuluttajat suosivat viime vuotta enemmän kalliimpia, parempilaatuisia renkaita.
”Tällainen suunta on ollut selvästi havaittavissa. Yksi syy tähän on niin minun kuin monen kollegan mielestä se, että koska viime vuonna useiden tavaroiden ja tuotteiden hinnat nousivat tiiviiseen tahtiin, suosittiin silloin halvempia renkaita.”
Toisen syyn hän näkee olevan autokaupassa.
”Uusien autojen kauppa ei käy tällä hetkellä kovinkaan vauhdikkaasti, minkä vuoksi olemassa olevaan autoon halutaan panostaa. Tämäkin seikka näkyy rengasvalintoja tehdessä.”
Renkaiden hintataso nousi viime vuonna huomattavasti Venäjän tilanteen vuoksi. Raunio pitää tämän hetkistä hintatasoa suunnilleen viime vuoden kaltaisena.
”Tilanne on varsin samanlainen. Renkaiden saannissa ei ole kuitenkaan ollut ongelmia. Tässä vaikuttaa sekin, että viime vuodelta monille myyjille jäi paljon parempilaatuisia renkaita juuri epävarman taloustilanteen vuoksi.”
Talvirenkaiden minimiurasyvyys on kolme millimetriä. Raunio muistuttaa tarkkailemaan urasyvyyden lisäksi renkaiden käyttöikää, sillä renkaan kumiseos kovettuu ikääntyessään, ja se vaikuttaa merkittävästi renkaan ominaisuuksiin.
Myös nastat kuluvat kilometrien lisääntyessä, eli pito heikkenee sitäkin kautta.
Renkaan ikä selviää nelinumeroisesta merkinnästä, jonka viimeiset kaksi numeroa kertovat valmistusvuoden. Kuva: Johannes Tervo”En suosittele ajamaan yli viisi vuotta vanhoilla renkailla, vaikka laadukkaat renkaat toki antavat halvempia pidemmän käyttöajan.”
Renkaan valmistusaika selviää sen sivulla olevasta DOT-merkinnästä.
”Siellä lukee valmistusajankohta, eli valmistusviikko ja -vuosi.”
Hän kehottaa myös tarkastamaan auton ohjauskulmat ja renkaiden ilmanpaineet, siten ehkäistään renkaiden turhan nopeaa kulumista. Myös uudet nastarenkaat kannattaa ajaa sisään varovaisesti.
Renkaiden vaihdon jälkeen varastoon menevät kesärenkaat on pestään ja pussitetaan. Kuva: Johannes Tervo”Ensimmäiset 500-1000 kilometriä olisi hyvä ajaa siten, ettei renkaisiin kohdistu voimakkaita kiihdytyksiä tai jarrutuksia. Tämä sen vuoksi, että nastat ehtivät asettua renkaaseen kunnolla, eivätkä irtoa heti alkuvaiheessa.”
Renkaille on hyvä tehdä myös jälkikiristys vaihdon jälkeen. Näin etenkin alumiinivanteilla.
44 vuotta rengaskauppaa tehnyt Raunio toivoo autoilijoiden muistavan asianmukaisten renkaiden tärkeyden turvallisuuden vuoksi.
”Panostakaa turvallisuuteen. Joka päivä liikenteessä kuolee ihmisiä, ja valitettavan usein osasyynä ovat huonot renkaat, sillä esimerkiksi jarrutusmatkat pitenevät huonoilla renkailla. Kun alla on turvalliset renkaat, ovat ne omanlaisensa henkivakuutus.”
Hän on vuosien aikana kohdannut monia erikoisempia tilanteita esimerkiksi renkaiden kulumisen osalta.
”Eräs naisasiakas kertoi takavuosina hankkineensa käytetyt renkaat. Myyjä oli sanonut, että renkailla pärjää vielä hyvin, mutta niiden iäksi paljastui kaksitoista vuotta.”
”Kerroin, etten uskalla laittaa renkaita alle, kehotin heittämään ne romukoppaan. Hän ymmärsikin, etteivät renkaat enää toimi, ja päätyi uusiin.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





