Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Näin autokauppa käy nyt: ”Moni kokee dieselauton olevan edelleen järkevin vaihtoehto”

    Polttoaineiden hintojen lasku on palauttanut dieselautot vaihtoehdoksi.
    Jari Kulmalan mukaan autokaupan rahoitus on muuttunut, tuskin kukaan käyttää enää käteistä.
    Jari Kulmalan mukaan autokaupan rahoitus on muuttunut, tuskin kukaan käyttää enää käteistä. Kuva: Rami Marjamäki

    Autoteollisuuden komponenttipula on edelleen heilutellut autokauppaa. Uusien autojen pitkät toimitusajat ovat piristäneet vähän käytettyjen autojen kysyntää.

    Tilanne näkyy käytettyjä autoja myyvässä tamperelaisessa Autolähde Oy:ssä. Yrityksen omistajiin kuuluva Janne Kulmala kertoo, että autoja on riittänyt, vaikka kaikki ei ole mennyt aivan toivotusti.

    ”Varsinaista pulaa autoista ei ole ollut, mutta pieni hiki on asian merkeissä ollut päällä. Varastomme ei ole ollut niin suuri kuin olimme ajatelleet, mutta myytävää on silti ollut riittävästi.”

    Kulmala painottaa, ettei laadukkaiden käytettyjen autojen saanti ole tällä hetkellä itsestäänselvyys.

    ”Myyjiä on paljon, ja kysyntää laadukkaille autoille riittää. Menekkiä on lisännyt, että joidenkin uusien autojen toimitusajat ovat olleet varsin pitkiä.”

    Autolähde on hankkinut myymänsä menopelit muun muassa Ruotsista ja Saksasta. Korona-aikana käytettyjen autojen kysyntä on kasvanut, joten niiden hankinta on laajentunut myös Suomeen.

    Kulmala ennustaa autokaupan jatkuvan vilkkaana. Vaihtoautokauppa käy vauhdikkaasti myös syksyllä ja talvella. Yllä on silti myös uhkakuvia.

    ”Maailmantilanne vaikuttaa paljon. Vaikka kauppa on käynyt hyvin, on esimerkiksi Ukrainan sota tuonut joidenkin ihmisten ostokäyttäytymiseen varovaisuutta.”

    Hybridi- ja sähköautojen kysyntä on kasvanut. Kulmala uskoo dieselautojen silti pysyvän edelleen myydyimpänä ajopelinä.

    ”Uskon niiden kysynnän kasvavan yhä, sillä polttoaineen hinta on lähtenyt laskusuuntaan. Moni kokee dieselauton olevan edelleen järkevin vaihtoehto.”

    Kulmala omistaa Autolähde Oy:n yrityskumppaninsa Henri Mäkelän kanssa. Alun perin vuonna 2010 MM Auto Center -nimellä aloittanut yritys muutti nimensä nykyiseksi vuonna 2018.

    ”Rakennutimme silloin myös uudet ja aiempaa isommat toimitilat Tampereelle, ja tässä olemme tehneet kauppaa siitä saakka.”

    Samaan aikaan mukaan liittyi automyyjänä todellinen alan konkari, Janne Kulmalan isä Jari Kulmala.

    ”Veri veti takaisin autokaupan pariin. Näen vahvuutena, että autokaupassa on eri-ikäisiä myyjiä, sillä asiakkaatkin ovat eri-ikäisiä”, Jari Kulmala sanoo.

    Jari Kulmala myi ensimmäisen autonsa vuonna 1971 Porissa isänsä omistamassa autoliikkeessä. Vuosien varrella hän teki reilut kymmenen vuotta muita töitä, mutta autokauppa on aina ollut rakkain leipäpuu.

    ”Autot ovat olleet juttuni nuoruudesta lähtien, sillä kasvoin erityisesti isäni kautta alalle.”

    Jari ja Janne Kulmalan mukaan eri-ikäiset myyjät ovat autokaupan vahvuus.
    Jari ja Janne Kulmalan mukaan eri-ikäiset myyjät ovat autokaupan vahvuus. Kuva: Rami Marjamäki

    Rahoituksen muuttuminen 1980-luvulla oli yksi merkittävimmistä alan käänteistä, autokauppaa useilla vuosikymmenillä tehnyt Kulmala kertoo.

    ”Jos asiakas ei saanut pankista rahoitusta, oli tarjolla autoliikkeen vekselirahoitus, jossa korko oli peräti 24 prosenttia. Tuon jälkeen rahoitusmahdollisuudet alkoivat parantua, ja nyt autoliikkeiden tarjoamat rahoitusvaihtoehdot ovat täysin toista luokkaa.”

    Nykyään autokauppaa ei juurikaan tehdä käteisellä. Kulmala löi kuitenkin taannoin kiinni ikimuistoisen autokaupan. Tuolloin oli lauantai-iltapäivä, ja hän mietti jo ovien sulkemista.

    Silloin paikalle saapui ostohousut jalkaansa vetänyt torimyyjä hieromaan autokauppaa.

    ”Hänelle löydettiin sopiva kulkupeli, minkä jälkeen siirryttiin maksuasioihin. Mies kaivoi esille useita muovipusseja, joissa oli rahaa.”

    ”Saimme lopulta laskettua pusseista 12000 euron kauppahinnan, summasta noin kymppitonni oli kolikoita. Laskennan päätyttyä kello oli ehtinyt jo iltaseitsemään, ja toimiston pöytä oli täynnä kolikkopinoja”, Kulmala nauraa.

    Myös asiakkaiden ostokäyttäytyminen on muuttunut. Yleensä ostettava auto on etsitty valmiiksi internetin kautta.

    ”Kun meikäläinen oli takavuosina aloittamassa parta huurussa työviikkoa talvisena maanantaiaamuna, oli oven takana jo ihmisiä odottamassa. Nyt liikkeessä asiointi on selkeästi vähäisempää, sillä ostopäätös tehdään usein netin kautta.”

    Käytetyistä autoista reklamoidaan jonkin verran, merkittävin aihe Kulmalan mukaan liittyy autojen tietokoneiden antamiin signaaleihin.

    ”Auto saattaa seisoa liikkeessä pisimmillään useamman viikon. Kun asiakas sitten lähtee ajamaan sillä, saattaa auton tietokone sytyttää jonkin vikavalon.”

    ”Koska autoa ei ole tarkoitettu seisontaan, tulee tällaisia reagointeja. Kun tietokone sitten nollataan, kaikki on kuitenkin yleensä kunnossa.”

    Autojen sähköistyminen on tuonut mukanaan erilaisia vikavaloja, toteaa Jari Kulmala.
    Autojen sähköistyminen on tuonut mukanaan erilaisia vikavaloja, toteaa Jari Kulmala. Kuva: Rami Marjamäki