
Mazdan ensimmäinen oma lataushybridi CX-60 tarjoaa luksusta
Vaalea sisusta on laadukas, mutta arka likaantumaan.
Mazda CX-60:n keula on massiivinen, mutta muuten auto on sulavasti muotoiltu. Kuva: Jarmo PalokallioJälkijunassa sähköistyvä Mazda on saanut ensimmäisen oman lataushybridinsä myyntiin. Uusi katumaasturi CX-60 tarjoaa ylellistä kyytiä ostajalleen.
Ihan ensimmäiseksi CX-60 tekee vaikutuksen jykevällä keulallaan. Muuten auto on sulavalinjainen katumaasturiksi, joten sen muotoilua voi pitää onnistuneena etenkin kun ottaa huomioon auton koon. Autolla on leveyttä 1,9 metriä, minkä huomaa, kun sitä yrittää sovittaa ahtaaseen parkkiruutuun.
Suurikokoinen auto on tilava myös sisältä. Etenkin edessä tilat ovat hulppeat. Auton koosta kertoo sen 570 litran tavaratila.
Sisustus on laadukas ja tyylikäs. Puupaneelit ovat aitoa vaahteraa. Sekin kertoo korkeasta laadusta.
Kallein takumi-varustelu tarkoittaa, että sisustuksesta vastaavat japanilaiset käsityötaiturit. Penkkien valkoinen väri tosin on arka valinta katumaasturiin.
Auton hallintalaitteet ja digisysteemit ovat hyvin toimivat. Keskikonsolista tapahtuvien rullakytkintoimintojen opetteluun kannattaa kuitenkin varata tovi.
Autoa liikuttaa 2,5 litran bensakone, josta voima välittyy kardaanilla takapyörille. Tarvittaessa peliin puuttuu sähköinen jakolaatikko, joka tasaa vedon taka- ja etupyörien kesken.
Auto on kokoon nähden pirteä ajettava. Se etenee tasaisesti ja alusta toimii mukavasti myös kuoppateillä.
Pelkällä sähköllä auto kulkee noin 60 kilometriä. Akun koko on 17,8 kilowattituntia.
Autosta on mahdollista ottaa myös virtaa ulos, mitä varten takakontista löytyy 220 voltin pistoke.
Tehoa paketista irtoaa 327 hevosvoimaa. Sen turvin auto singahtaa 5,8 sekunnissa nollasta sataan kilometriin tunnissa.
Vetokykyä autolla on 2 500 kiloa ja maavaraa 17,5 senttimetriä.
MT:n koeajossa CX-60:n kulutus oli seitsemän litran tuntumassa 100 kilometrillä, mikä on kohtuullinen lukema auton kokoon nähden.
CX-60 hinta lähtee noin 55 000 eurosta. Sillä se haastaa Toyota RAV4:ää ja saksalaisia laatumerkkejä.
Paras varustelu lisävarusteiden kanssa nostaa hinnan 70 000 euroon.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








