
Mitsubishi herättää suosikkinsa henkiin: Outlander Phev palaa markkinoille
Ladattavan Outlander Phev:n tilauskirjat aukeavat vielä tämän vuoden puolella.Ladattava Outlander Phev palaa Mitsubishin mallivalikoimaan muutaman vuoden tauon jälkeen. Uutuuden hinnat ja tarkemmat ominaisuudet selviävät kesään mennessä.
Outlander Phev oli Mitsubishin ensimmäinen ladattava hybridi-malli. Sen myynti alkoi Suomessa syksyllä 2013.
Outlander otettiin hyvin vastaan. Tällä hetkellä Suomen teillä liikkuu yli 10 000 ladattavaa Outlanderia.
Outlander poistui Mitsubishin valikoimista Suomessa vuonna 2021. Mitsubishin pohti tuolloin vetäytymistä Euroopasta.
Nyt tuuli on kääntynyt ja Mitsubishi on esitellyt uusia, Renault-Nissan-konsernin yhteistyönä syntyneitä autoja.
Outlander Phev on looginen jatko uudelle ASX:lle ja Coltille. Sen suosio on pitänyt, vaikka uusia ei ole ollut tarjolla. Siitä kertoo käytettyjen Outlandereiden suuri tuontimäärä.
Ensi vuonna Outlander Phev palaa takaisin Mitsubishin mallivalikoimaan myös Suomessa. Maahantuoja saa autolle hinnat kesän aikana, minkä jälkeen tilauskirjat aukeavat. Autojen toimituksiin päästään ensi vuonna.
MT koeajoi uuden Outlander Phev:n kanadalaisen version. Sen sydämenä on 2,4 litran polttomoottori, mutta nelivetoista autoa liikuttavat sähkömoottorit. Niiden tehot ovat 114 ja 134 hevosvoimaa.
Kanadalaisversiossa akun koko on 20 kilowattituntia. Sillä auto kulkee 61 kilometriä pelkällä sähköllä. Autosta saa virtaa myös ulos.
Merkin brändijohtaja Jyrki Mäkinen kertoo, että Eurooppaan tulevissa autoissa akku on suurempi. Siitä johtuen myös auton alusta on erilainen.
Outlanderin alusta on mukavuuspainotteinen. Sen euroversion ulkonäkö voi joltain osin poiketa kuvasta. Kuva: Jarmo PalokallioKoeajetun auton alusta oli mukavuuspainotteinen, eli varsin pehmeä.
Ajotiloja oli käytössä peräti seitsemän. Niistä lumi-ajotila osoitti kyntensä liukkaalla kuusamolaisella jääradalla. Se haki pitoa vetävien pyörien kitkarenkaille, jos se suinkin oli mahdollista.
Sähkömoottorin jarrutusvoimakkuuksia käytössä on viisi. Niistä lievin antaa auton rullata varsin vapaasti ja voimakkain on lähellä yhdellä polkimella tapahtuvaa ajoa.
Auton sisustus vaikutti ylelliseltä. Kojelaudassa ilahduttivat ilmastoinnin ja äänenvoimakkuuden perinteiset nappulasäätimet.
Istuinpaikkoja koeajetussa autossa oli seitsemän. Keskimmäinen penkkirivi oli siirtyvä ja kolmas penkkirivi taittui tavaratilaksi.
Auton kolmas penkkirivi on tarkoitettu vain lapsille. Se on mitoitettu alle 1,5 metriä pitkille matkustajille. Istuinpaikkojen määrä Suomeen tulevissa autoissa on vielä auki.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







