Tutkija asettaisi pyöräilijöille promillerajan
Tankojuoppous on Suomessa rikos. Liikennejuopumuksesta moottorittomalla ajoneuvolla voi saada sakkoja tai enintään kolme kuukautta vankeutta.
Rangaistusta ei kuitenkaan tule, jos ei aiheuta vaaraa.
”Poliisi saattaa kehottaa taluttamaan pyörää, mutta sakkoja saa vain, jos on aiheuttanut kolarin humalassa pyöräillessään”, liikenneturvallisuustutkija Noora Airaksinen sanoo.
Airaksinen pitää lakia epäselvänä.
Hän kannattaa promillerajaa autoilijoiden tapaan myös pyöräilijöille.
”Mielestäni ei ole mahdollista lähteä pyöräilemään humalassa niin, että päättää, ettei aiheuta vaaraa. Humalassa arviointikyky pettää.”
Airaksinen muistuttaa, että vaikka humalainen kaatuu usein itsekseen, loukkaantumisista tulee iso lasku yhteiskunnalle.
Liikenneturvan kyselyn mukaan 41 prosenttia suomalaisista hyväksyy humalassa pyöräilyn. Kolmannes on pyöräillyt kännissä viimeisen kymmenen vuoden aikana.
Ennen kuin promilleraja voidaan lätkäistä lakiin, tankojuoppouden riskeistä pitäisi Airaksisen mielestä keskustella aiempaa enemmän.
”Tarvitaan yleinen hyväksyntä, että kansa ymmärtäisi”, tutkija sanoo.
Hän epäilee, että se voi olla Suomessa hankalaa. Pyöräilykypäräkin on yleistynyt hyvin hitaasti.
Monissa EU-maissa pyöräilijöille on sama promilleraja kuin autoilijoille. Poikkeuksen tekevät vain Pohjoismaat, Saksa, Irlanti ja Britannia.
EMILIA LAVONEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
