Tiukka polttoaineverotus paisutti tieliikenteen verokertymän 8,2 miljardiin euroon
Autoveron ja vuosittaisen ajoneuvoveron kertymät ovat olleet laskussa.
Kireä polttoaineverotus kasvattaa valtion kassaan kiliseviä liikenteen verotuloja. Kuva: Jaana KankaanpääTieliikenteen verokertymä kasvoi viime vuonna noin 8,2 miljardiin euroon. Kyseessä on erittäin tärkeä tulonlähde valtiolla.
”Tieliikenteestä kerättävä erillisverojen määrä on kääntynyt kasvuun polttoaineverokertymän kasvun takia. Ajoneuvoveron ja autoveron kertymä sen sijaan on ollut laskussa, sillä autojen veroperusteena olevat hiilidioksidipäästöt ovat vähentyneet”, kertoo toimitusjohtaja Tero Lausala Autoalan Keskusliitosta.
Tieliikenteestä kerätään erillisveroja autojen vuosittaista ajoneuvoveroa, uuden auton hankinnasta perittävää autoveroa ja polttoaineveroja.
Lisäksi tieliikenteestä kertyy valtiolle arvonlisäverotuloja muun muassa polttoaineiden ja uusien autojen myynnistä sekä autojen varaosien ja huolto- ja korjaamopalvelujen myynnistä.
Liikenne- ja autovakuutusmaksuista kerätään lisäksi vakuutusmaksuveroa, jonka suuruus on sama kuin arvonlisäveron.
Viime vuonna liikenteen erillisverokertymä kasvoi noin 4,7 miljardiin euroon vuoden edellisvuoden 4,6 miljardista eurosta. Auto- ja ajoneuvoverotulot laskivat, mutta polttoaineverotulot ja vakuutusmaksuverojen tuotot kääntyivät kasvuun.
Bensiinin ja dieselin polttoaineverosta kertyi noin 2,7 miljardia euroa verotuloja. Polttoaineverotulot kasvoivat noin 210 miljoonalla eurolla eli noin 8 prosentilla.
Vaikka bensiinin ja dieselin myynti väheni viime vuonna noin 5 prosentilla, jakeluvelvoitteen alentaminen nosti verokertymää, sillä se vähensi kevyemmin verotettavien uusiutuvien polttoaineiden käyttöä tieliikenteessä.
Lisäksi parafiinisen dieselin verotaso kasvoi viime vuonna 2020 tehdyn dieselpolttonesteen verotusta koskevan päätöksen seurauksena.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


