Hyötyajoneuvoihin osatkierrätysinnon voimalla
Vaihdelaatikot ovat yksi kysytyimmistä varaosista. Purkamon työntekijöiltä kuten asentaja Juho Karjalta vaaditaan voimaa osien nostamisessa. Selkävaivat ovatkin yksi yleinen sairauspäivien syy. Minna Hiironen Kuva: Viestilehtien arkistoKEURUU
Vehon huoltopihalle ajetut Sisu- ja Mercedes Benz -merkkiset kuorma- ja pakettiautot puretaan osiin ja myyntiin kelpaamattomat, esimerkiksi kuorma-autojen runkopalkit ja pakettiautojen korit, menevät sulatukseen.
Huoltopäällikkö Toni Oksasen mukaan purkamotoiminta kasvaa räjähdysmäisesti. Vuodessa puretaan jo 40–50 kuorma- tai pakettiautoa, kun vielä edellisvuonna luku oli vain vähän päälle 20.
Purkutoiminta on Haapamäellä aloitettu vuonna 2002, kun huoltokorjaamo on Haapamäellä ollut jo vuodesta 1991.
”Kun tarjonta on laajentunut, niin on kysyntääkin. Kierrätys on nyt in. Asiakkaalle merkitsee paljon hinta. Käytetty osa myydään puolella uuden hinnasta.”
Myyntijohtaja Antti Langinkosken mukaan kasvusta kertoo sekin, että tiloja on jouduttu laajentamaan. Varastotilaa valmistui alkuvuodesta. Kylmävarastotilaa tuli asfalttipihoineen lisää 3 000 neliötä.
Haapamäelle kannattaa hänen mielestään satsata, sillä Keuruu on paikkana keskellä Suomea ja siellä on hyvin tarjolla ammattitaitoista ja motivoitunutta työväkeä.
”Keuruun kaupungin bisneslähtöinen suhtautuminen toimintaan on mahdollistanut laajentamisen ja edistää toiminnan kehittämistä myös tulevaisuudessa.”
Vehon hyötyajoneuvojen huoltokorjaamo ja purkamo työllistää 15 henkeä. Tänä vuonna on palkattu yksi asentaja ja toinen saa vielä töitä tämän vuoden puolella. Joukosta neljä on aktiivisesti purkamon puolella, mutta kaikilla on laaja osaaminen.
Haapamäelle tulee purettavaksi 4–15 vuotta vanhoja autoja. Langinkosken mukaan kyse on joko paljon ajetuista tai kolariautoista, joita tulee kasvavalla volyymilla vahinkoautokeskuksesta.
Puuajossa olleisiin autoihin tulee noin 200 000 kilometriä vuodessa ja turveautoihin vielä enemmän, Oksanen kertoo.
”Mittarissa saattaa olla kaksi miljoonaakin kilometriä, mutta tuollaisen auton jälleenmyyminen on hankalaa. Vaihdossa ei autolle luvata paljon mitään, joten osakaupalla hintaa kertyy enemmän.”
Osia myydään huoltokorjaamoille, kuljetusyrittäjille ja yksityisille yrityksille, joilla on käytössä hyötyajoneuvoja. Haapamäki on Veholla ainoa purkamotoimintaa harjoittava toimipiste.
”Haluamme keskittää tänne, sillä täältä voimme taata osien saapumisen vuorokaudessa. Yrittäjälle autojen seisominen on kallista, joten toimituksissa on kiire.”
Kiitolinja vie tavaraa ympäri Suomen. Sen lisäksi Veho käyttää postia ja matkahuoltoa hyväkseen.
Purettavat autot koeajetaan ja tarkastetaan. Autot pestään ja puretaan osiksi. Myyntiin menevät osat hyllytetään ja tallennetaan tietojärjestelmään myyntiä varten. Myymättömät osat menevät lajiteltuna alihankkijamme romulavoille kierrätykseen eli sulatukseen. Nesteet otetaan purettaessa talteen ja viedä ongelmajätekeräykseen.
Kaikki osat käyvät hyvin kaupaksi. Erittäin suosittuja ovat Oksasen mukaan ohjainboksit, vaihdelaatikot sekä moottorit. Myös kuorma-autojen käytetyillä päällysrakenteilla on hyvä kysyntä.
”Pakettiautojen purku on vielä melko uusi juttu meille. Yksityiset kyselevät muun muassa penkkejä, jotka usein ovat hyväkuntoisia ainakin apukuskin puolelta.”
Purkutoiminta ja varaosapalvelu liittyy Oksasen mukaan vain Vehon merkkeihin. Mercedes Benz tuli kuvioihin vuonna 2008.
”Meillä on varaosaohjelmat omiin merkkeihin. 99 prosenttia autoista puretaan ja myydään osina. Joskus välitetään kokonaisia autoja.”
MINNA HIIRONEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
