Autokauppias eteni unelmatyöhönsä
Riitta Jaakkola työskenteli vaihtoautomyyjänä Automaan Lahden myymälässä. Kari Salonen Kuva: Viestilehtien arkisto”Työskentelin aikaisemmin toimistosihteerinä. Lääkäri oli sitä mieltä, ettei näillä niskoilla enää tehdä jatkuvaa päätetyötä. Automyyjän työssä saa olla jalkeilla ja liikkua. Se on minulle tärkeää”, sanoo heinolalainen Riitta Jaakkola.
Automyyjäksi voi kouluttautuakin. Osuuskauppa Hämeenmaan Automaan myyjistä kaikki ovat kuitenkin päätyneet hommaan muuta kautta. Jaakkolalla on merkonomin koulutus.
”Autokauppa ei ole minulle uusi maailma. Olin jo 1980-luvulla kymmenisen vuotta autoliikkeessä töissä sihteerinä ja valmistelin autoja myyntikuntoon”, lisää Jaakkola.
Unelmana myyjällä olisi joskus päästä itse ajamaan rallia tai jokamiesluokkaa.
Auton myynti aloitetaan asiakkaan tarpeiden kartoittamisella. Myyjän pitää olla työssään nopea ja aktiivinen, sillä ensimmäinen, joka ehtii paikalle, saa asiakkaan.
”Kävin vuosi sitten koulutuksessa, jossa puhuttiin paljon siitä, että asiakkaalta on kyseltävä hänen elämäntilanteestaan. Minkä takia hän tarvitsee auton ja onko perhettä? Kuinka paljon autolle on käyttöä?”
”Asiakkaat ovat tätä nykyä aika tietoisia siitä, mitä he hakevat. He katsovat etukäteen netistä, minkälaisen auton he haluavat”, kertoo Jaakkola.
Hänelle on tullut myönteistä palautetta siitä, että autoa onkin myymässä nainen. Automaassa on Jaakkolan lisäksi toinenkin naismyyjä.
”Ei tämä enää ole semmoinen miesten maailma kuin vielä 1980-luvulla. Naisasiakkaitakin on paljon. He ovat hyvin perillä siitä, mitä haluavat ja mitä ovat ostamassa.”
Nuorista autoa hankkivista pariskunnista nainen on usein aktiivinen osapuoli, joka haluaa koeajaa auton. Ympäristöystävällisyys on alkanut merkitä enemmän ihmisille, erityisesti naisille mutta myös miehille.
”Ihmisiä kiinnostaa, kuinka suuret auton päästöt ovat, sillä sen mukaan määräytyy käyttövero. Jos päästöt lähestyvät 200:aa grammaa kilometrillä, vero on jo aika huikea”, sanoo Jaakkola.
Enemmistö myydyistä autoista kulkee bensiinillä, vaikka dieselin päästöt ovat pienemmät.
Liikkeessä on arkiaamuna hiljaista.
”Taantuma on vaikuttanut tämän kahden vuoden aikana autokauppaan, kuten kaikkeen liiketoimintaan. Tulossa on haastava vuosi”, Jaakkola epäilee.
”Myynti on aina vuoden alussa rauhallisempaa ja kiihtyy yleensä kevättä kohden.”
Viikonloppuisin on myyntitapahtumia ainakin pari kertaa vuodessa. Keväällä Automaassa on jälleen vaihtoautopäivät, jolloin asiakkaille tarjoillaan makkaraa.
”Se on jännä juttu, mutta ihmiset sekoavat, kun saavat makkaraa. Viime vuonna hyvänä lauantaina myimme varmaan kaksikymmentä autoa. Olen monesti sanonut asiakkaille, että käykää syömässä ja tulkaa sitten takaisin!” Jaakkola naurahtaa.
Automyyjälle on suuri kiitos, kun asiakas halaa.
”Ihmiset kiintyvät autoihinsa tunteellisesti. Varsinkin vanhemmille miehille, jotka tulevat vaihtamaan vanhaa Ford Sierraa tai Ford Escortia, on vaikea selittää, ettei rakkaalla autolla enää ole juuri arvoa.”
SATU PITKÄNEN
Riitta Jaakkolan työt Automaassa
loppuvat 24.5. yt-neuvottelujen
seurauksena.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
