Tiesitkö, että koneen käynnistäminen kuukausien seisonnan jälkeen kuluttaa moottoria jopa enemmän kuin monien tuntien käyttö? Pitkään seissyt kone on syytä käynnistää varoen

Polttomoottorin käynnistäminen useamman kuukauden seisonnan jälkeen kuluttaa moottoria parhaassakin tapauksessa enemmän kuin kymmenien tuntien normaali käyttö. Sama koskee voimansiirrossa kaikkia niitä osia, joiden voitelu perustuu osien liikkeen tai voitelupumpun nostamaan öljyyn.
Syy on ajan myötä tapahtuva öljykalvon poistuminen liikkuvien osien välistä – tätä ilmenee sekä moottoreissa että voimansiirrossa. Moottoreissa sylinterien seinämät ovat suurimmassa vaarassa männänrenkaiden lähtiessä liikkeelle.
Useat valmistajat ovat selvittäneet käyttämättömyyden vaikutusta muun muassa autoihin. Ford päätyi aikoinaan havaintoon, että auto pitäisi käynnistää kahden viikon välein ja sitä pitäisi liikuttaa muutama metri, jotta seisonnasta ei aiheutuisi kasvanutta kulumista.
Käytännössä erityisesti kausittain käytettävät koneet joutuvat odottamaan käyttämättöminä useita kuukausia. Kun konetta tarvitaan, ei käyttöönoton aloittaminen moottori käynnistämällä ole se järkevin tapa. Mitä pidempi seisonta-aika on ollut, sitä huolellisemmin käyttöönottoa pitää valmistella.
Jokaisen koneen käyttöohjekirjassa on lueteltu päivittäiset tarkastukset, jotka pitäisi tehdä aina ennen päivän ensimmäistä käynnistystä. Lista kannattaakin käydä läpi ainakin silloin, kun kone on ollut käyttämättä vähintään kuukauden.
Kun käynnistettävänä on kone, joka on seissyt pari vuotta tai kauemmin, on viisasta aloittaa käynnistysprosessi perusteellisella tarkastuksella, joka tietysti sisältää kaikki nuo ohjekirjassa mainitut kohteet, mutta lisäksi tulee myös muutama työ määräaikaishuoltolistalta. Pitkä seisonta-aika edellyttää nesteiden vaihtoa. Samalla on varauduttava nestevuotoihin, juuttuneisiin jarruihin ja yllättäviin vikoihin.
Kun ensin on tarkastettu kriittiset toiminnot, voi käynnistystä yrittää. Moottorin kannalta paras tapa on pyörittää sitä ensin startilla 10 sekunnin ajan niin, ettei se käynnisty. Tämä on helppoa vanhemmissa koneissa, joissa pysäyttimen saa päälle nupista vetämällä. Jos ruiskutuspumpussa on sähköinen polttoaineensyötön solenoidi, riittää useissa tapauksissa solenoidin johtimen irrottaminen.
Ensimmäisen pyörityksen jälkeen odotetaan pari minuuttia ja toistetaan 10 sekunnin pyöritys startilla. Tämän pitäisi riittää antamaan moottorin tärkeimmille osille tarpeellinen voitelu.
Lue Koneviestin nettisivuilta, miten ulkona kolme vuotta seisseen Ford 4000 -traktorin käyttöönotto tauon jälkeen tehtiin!
Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat artikkelit:
Kikkoja pitkään seisoneen dieselin käynnistämiseen
Osaston luetuimmat
- Koneviesti | Vesi-ilmalämpöpumppu konehalliin kampittamaan öljyn hinnannousua – öljykattilan rinnalla toimiva pumppu asennettiin päivässä
- Sopiiko vaaleanpunainen väri klassikko-Valmetin kylkeen?
- Tunnethan uudet säännöt: Talvirenkaiden käyttöpakko muuttuu
- Nämä tutut merkit kompastelevat katsastuksessa
- Uusien autojen katsastusväli harvenee toukokuusta alkaen
- Kia Ceedin kevythybridin kulutus hämmästytti, sillä se osui yksiin virallisen lukeman kanssa
- Hydrauliikkaosien öljy voi suihkuta ihon läpi senttien syvyyteen ja kudos on leikattava pois – Koneviesti: Näin vältät henkilövahingot