
Video: Tällainen on Sisun uusi sotilasmaastoauto ‒ se pystyy kiipeämään vaikka maailmancupin jyrkintä rinnettä
Suojatuista sotilasmaastoautoista on tullut suomalaisen kuorma-autovalmistaja Sisu Auton tärkeimpiä tuotteita.Karjaa
Perinteikkäästä kuorma-autovalmistajasta Sisusta on tulossa yhä selvemmin sotilasmaastoajoneuvojen valmistaja. GTP-maastoautoa tehdään nyt sarjatuotantona. Kuva: Sanne KatainenPanssaroidusta tuulilasista näkyy vain kapea kaista taivasta, kun maastoauto Sisu GTP väläyttää 60 prosentin nousukykyään esittelyradalla tehtaan takana Karjaalla.
60 prosentin nousukyky tarkoittaa käytännönläheisemmin ilmaistuna, että GTP kiipeäisi vaivatta pujottelun maailmancupin jyrkimmäksi sanottua Levin kisarinnettä kymmenen taistelijaa kyydissään. Melkoinen suoritus kaksiakseliselle isolta maastoautolta näyttävälle 16 tonnia painavalle järkäleelle.
Jyrkällä nousu-uralla on myös GTP:n kysyntä, ei yksin Suomessa vaan myös maailmalla.
Timo Korhonen on omistanut Sisu-auton yksin kymmenkunta vuotta. Valtio tuli vähemmistöosakkaaksi syksyllä 2023 huoltovarmuussyistä. Kuva: Sanne Katainen”Tarvitsemme parikymmentä uutta toimihenkilöä ja saman verran asentajia lisää. Näiden rekrytoinnit ovat jo käynnissä”, Sisu Auto Oy:n pääomistaja ja hallituksen puheenjohtaja Timo Korhonen sanoo GTP:n kuskin paikalta.
Keskeneräisistä kauppoja ei varsinkaan puolustusvälineteollisuudessa ole tapana avata etukäteen. Työntekijöiden rekrytointitarve kuitenkin kertoo tehtaan tuotannon olevan kasvussa ja juuri GTP:n kohdalla vientinäkymät vaikuttavat lupaavimmilta.
Tukkiautoistaan ja erikoisajoneuvoistaan tunnettu Sisu on muuttumassa yhä selvemmin sotilasajoneuvojen valmistajaksi.
Muunneltavuus on GTP:n vahva valtti. Esittelyautossa on avolava, mutta saman rungon päälle voidaan rakentaa useita asiakkaan toivomia koriratkaisuja. Kuva: Sanne KatainenSe näkyy Karjaan tehtaan sisällä. Kokoonpanolinjalla on tasaisesti siviilipuolelle tulevien kuorma-autojen aihioita ja GTP:n runkoja. Kohta suhde voi kääntyä GTP:n eduksi. Haussa olevaa uutta työvoimaa tarvitaan nimenomaan GTP:n valmistuksen lisäämiseen.
Puolustusvoimille valmistuvia GTP-autoja tuotantolinjalla. Alla on vielä väliaikaiset siirtopyörät. Kuva: Sanne Katainen”Käynnissä on suuri rotaatio, missä eurooppalaiset valtiot siirtävät vanhemmasta päästä olevaa kalustoa, kuten vaikkapa 1980-luvulla tehtyjä suomalaisia Paseja, Ukrainaan. Tilalle tarvitaan uutta ajanmukaista kalustoa”, Korhonen sanoo.
Lukkokielen jykevyys kertoo auton suojaustasosta. Ei riitä, että auto kestää miinaräjähdyksen tuottaman paineiskun. Lukon pitää kestää myös räjähdystä seuraava alipaine, joka tempaisee ovea ulospäin. Kuva: Sanne KatainenNäky saa tukea myös muualta. Yhdysvaltalainen IISS-ajatushautomon syyskuussa esittämän arvion mukaan Euroopan aseteollisuuden ylösajon kiireellisyyslistalla ensimmäisenä ovat juuri panssaroidut miehistönkuljetusajoneuvot.
Taktisten maastoajoneuvojen uusintakierros on jo pyörähtänyt käyntiin Pohjoismaissa. Suomen ja Ruotsin käyttämien eteläafrikkalaisvalmisteisten BAE Systems RG32M-panssarimaastoautojen tuotanto on loppunut ja sille kaivataan seuraaja.
Testiradalla mentiin varovasti, mutta maantiellä GTP etenee kirkkaasti toistasataa. Metsä kätkee yli 2,5 metriä korkean ja kuusi metriä pitkän auton tehokkaasti. Kuva: Sanne KatainenSuomi päätyi Sisu GTP:hen ja valinta voi osua myös Ruotsille. Sen puolesta puhuu Suomen ja Ruotsiin toukokuussa allekirjoittama sopimus yhteisen taktisen maastoajoneuvon ja siihen liittyvien teknologioiden yhteishankinnasta.
Toteutuessaan kyse olisi huomattavasta kaupasta, sillä korvaustarve koskee 380 ajoneuvoa.
Tuotannon ylösnostaminen on vauhdissa. Suomen armeijaan tilaaman 25 GTP:n sarjaa on tehty sarjatuotantona syyskuun puolivälistä asti. Autoja rullaa nyt ulos parin kappaleen viikkotahtiin. Tuotantotahti kiihtyy sitä mukaa, kun sarjan valmistus edistyy.
Puolustusvoimille valmistuvien GTP-ajoneuvojen miehistötiloja odottamassa asennusta. Kuva: Sanne KatainenNykyisessä tilanteessa on helppo nähdä, että Karjaalla tehtiin Ukrainan sodan alkamisen jälkeen 2015 strategisesti päätös siirtää tuotannon painopistettä sotilasajoneuvoihin. Uuden taktisen maastoajoneuvon GTP:n suunnittelu alkoi tuolloin.
GTP:n vahvuus on sen helppo räätälöinti eri käyttötarkoituksiin. Kuvassa runko, jonka päälle voidaan rakentaa useita eri korivaihtoehtoja. Räjähdysvaikutukselta suojaava pohjan V-muoto erottuu hyvin. Kuva: Sanne KatainenPienelle yksityiselle valmistajalle kokonaan uuden sotilasajoneuvon ajoneuvon suunnittelu ja tuotekehittely muodostivat huomattavan taloudellisen riskin. Projekti rahoitettiin myymällä siviilipuolen kuorma-autoista hankittua tietotaitoa.
”Ei ole liioittelua sanoa, että GTP:n suunnittelu rahoitettiin myymällä Kiinaan meidän kuorma-autopuolen osaamista”, Korhonen sanoo.
GTP:n alustaja ja suojausosaaminen ovat kotimaista tuotantoa. Voimalinja puolestaan tulee maailman suurimmalta hyötyajoneuvovalmistajalta Mercedekseltä, mikä takaa varaosien saatavuuden ja huollon toimivuuden globaalisti.
Moottori on Mercedeksen 7,2 litrainen OM926, joka kehittää 240kW ja vääntää 1300 Nm. Vaihteistona on Allisonin kuusiportainen automaatti. Kuva: Sanne Katainen
Avolavaversion jatketun ohjaamon matkustajaosassa istutaan korkealla miinasuojauksen vuoksi. Panssarilasit ovat kiinteästi ovessa kiinni. Kuva: Sanne Katainen”Olemme suunnitelleet tästä puominosturilla varustettua versiota vaikka hirviporukoille”, Korhonen sanoo. Entäpä hinta?
”Se voisi olla asettua jonnekin 300 000 euron vaiheille”, Korhonen sanoo.
Siinä olisi hulppeaa metsästysautoa vaativankin hirviporukan makuun.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




