Hannu Loposen huoltomiesura on kestänyt yli 40 vuotta – ”Ennen viat olivat vikoja, eivät häiriöitä”
Huoltomiesuransa 1970-luvulla aloittanut Hannu Loponen on tehnyt eniten huoltohommia Fordson-, Ford-, Fiat-, Case IH- ja New Holland -traktoreiden parissa. Koneviesti kyseli Loposelta, miten traktoreiden huolto on muuttunut vuosien varrella.
Hannu Loposen päälle 40 vuotta kestänyt huoltomieskausi ei ole vienyt kiinnostusta traktoreihin eikä muuhunkaan tekniikkaan. Super Dextan lisäksi omasta tallista löytyy sekä vanhaa että uusvanhaa kalustoa. Kuva: Kimmo KottaJoroisissa asuvaa Hannu Loposta on jo pikkupojasta lähtien kiinnostanut metallin käsittely. Loposen isoisällä oli paja, jossa korjattiin ja kunnostettiin kyläläisten työvälineitä. Pajalla Loponen oppi hitsaamaan jo 10-vuotiaana. Myös traktorit tulivat pojalle tutuiksi, kun isä kiersi Fordin Select-o-Speed-traktorilla pitkin pitäjiä. Niinpä tulevaa työuraa Loposen ei tarvinnut miettiä, vaan ammattikoulun asentajalinja oli selkeä valinta.
Vuonna 1975 Loponen pääsi asentajaopintojensa ja armeijan jälkeen traktorihuoltomieheksi Varkauden Kello ja Kulta Oy:n autopuolelle Fordson- ja Ford-traktoreiden pariin. Vuonna 1981 mies siirtyi Sutisen auto- ja konekorjaamolle, jossa muutkin traktorimerkit tulivat tutuksi.
Kun Työväline Oy etsi 1980-luvun puolivälissä sopimushuoltajaa Varkauden alueelle, Loponen laittoi firman pystyyn. Korjaamotilat löytyivät Joroisista. Helmikuussa 1986 alkoivat työt Fiatien parissa ja puolitoista vuotta myöhemmin myös Fordit tulivat korjauslistalle. Sittemmin traktoreiden maahantuojien edustusmuutoksien myötä Hannu pääsi korjaamaan Fiatien ja Fordien lisäksi myös New Hollandin ja Case IH:n traktoreita.
Tuoreen yrittäjän tietämys joutui monesti koetukselle ja eräskin viljelijä uhosi puhelimessa jättävänsä laskun maksamatta, jos hänen Fiat 640 -traktorin nostolaite ei tulisi kerralla kuntoon. Loponen opetteli korjausta edeltävänä iltana korjausohjeen ulkoa, ja seuraavana aamuna Fiatin hydrauliikka alkoi toimia ensiyrittämällä. Loponen sai epäluuloisesta isännästä itselleen vakioasiakkaan.
Traktoreiden huoltoa tehtiin myös korvakuulolta. Koneeseen yllättäen ilmestynyt uusi ääni kertoi lähes aina lähestyvästä viasta. Esimerkiksi Loponen erotti huoltotarvikkeita hankkineen viljelijän traktorista outoja ääniä, jonka perusteella traktorin huoltoa aikaistettiin. Kun traktorin öljypohja avattiin, sisältä löytyi viimeisiään vetelevä tasapainotuslaitteisto. Kokonaan hajotessaan laitteisto olisi rikkonut koko moottorin.
Täysmekaanisten traktoreiden aikaan huoltaja saattoi jo asiakkaan kuvauksen perusteella varautua etukäteen oikeilla varaosilla. Loposen mukaan nykykoneissa on kuitenkin sellaisia vikoja, joiden korjaamiseen eivät yleishuoltomiehen resurssit enää riitä. Uudempien traktoreiden säädöt on tehtävä laitteistoilla, jotka ovat saatavilla ainoastaan tehtaalla tai paremmin varustetuilla maahantuojien korjaamoilla. Lisäksi nykyään traktoreihin vaihdetaan vikaantuneita kokonaisuuksia eikä yksittäisiä osia kuten aiemmin. Nykytraktorit ovat kyllä tehokkaita ja kevytkäyttöisiä, mutta Loposen mielestä liian häiriöalttiita. Traktorin meno kun saattaa katketa hyvinkin vähäpätöisen anturin pimenemiseen.
Hannu Loposen yrittäjäura päättyi syksyllä 2019. Työtä riittäisi vieläkin, mutta nyt työ on rajoittunut satunnaiseen konsultointiin.
Lue Koneviestin nettisivuilta, millaisia korjauksia Loponen teki korjaamourallaan traktoreihin ja mitä vikoja tuon ajan traktoreissa yleisesti oli!
Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat artikkelit:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



