
Volvo esitteli edullisen pikkumallin − MT ajoi sen ensimmäisenä maailmassa
Auton ennakkomyynti on Suomessa noussut jo nelinumeroisiin lukemiin.
Volvo EX30 herättää suurta kiinnostusta, sitä on myyty ennakkoon yli tuhat kappaletta Suomeen. Kuva: Jarmo PalokallioVolvo iskee EX30 täyssähköautolla täysin uuteen hinta- ja kokoluokkaan. MT pääsi ajamaan auton koko maailman ensimmäisenä tiedotusvälineenä.
Volvon viime vuosien menestys on levännyt suurten sähköistettyjen katumaastureiden ja farmariautojen valmistajana. Niissä sen kilpailijoita ovat olleet saksalaiset laatumerkit.
Parhaiten Volvo on pärjännyt kotikentällään Ruotsissa. Myös Suomessa Volvolla on ollut perinteisesti vankka asema.
Markkinaosuutta katsomalla Suomi on Volvon toiseksi vahvin alue. Se saattoi olla yksi syy miksi suomalaistoimittajat pääsivät ensimmäisinä autoa koeajamaan.
Mielenkiinto autoon on kova. Sitä pysähdyttiin Barcelonassa tehdyn koeajon aikana katsomaan kaduilla ja tienvarsilla.
Mielenkiinnosta kertoo myös, että auton varauslistalla on jo yli tuhat suomalaista ennakko-ostajaa. Auton toimitukset asiakkaille alkavat keväällä.
Uusi EX30 täydentää Volvon mallistoon jääneen pienen katumaasturin mentävän aukon. Samalla se pudottaa Volvon uuteen hintaluokkaan, jossa haastajia ovat etenkin uudet kiinalaismerkit.
Sisällä EX30:n kojelautaa hallitsee keskelle sijoitettu teslamainen näyttöratkaisu. Yhtään perinteistä nappia ei kojelaudasta löydy.
Kosketusnäytön käytön harjoitteluun kannattaa varata aikaa.
Liitettävyydet ovat kunnossa. EX30 on ensimmäinen Volvo, jossa on langaton Apple CarPlay -toiminto ja tarjolla on myös monia Googlen palveluita.
Sisustusmateriaaleissa nahka on korvattu muun muassa villa- ja puupohjaisilla uusituvilla tai kierrätetyillä materiaaleilla. Ne voivat vähän jakaa mielipiteitä.
Sisustusmateriaaleissa korostuu Volvon näkemys vastuullisuudesta. Se pudottaa nahkajakkarat pois valikoimista.
Penkkeihin voi valita villasekoitteen ohella mäntyöljypohjaisen päällyskankaan. Puukuidut ovat peräisin ruotsalaisista ja suomalaisista metsistä.
Auton varustelu on melko kattava jo perustasolla. Lämmitettävä ohjauspyörä, mukautuva vakionopeudensäädin, pysäköintitutka sekä kaukovaloavustin ovat vakioina.
Niin sanottu pelkääjän kahva oven yläpuolelta autosta kuitenkin puuttuu. Jostain on pitänyt säästää.
Auton akkukoot ovat 51 ja 69 kilowattituntia. Nelivetoisena EX30:n tehot nousevat peräti 428 hevosvoimaan. Vähän yllättäen nelivetoinen EX30 on siis tehokkain Volvo ikinä.
Nollasta sataan kilometriin tunnissa se singahtaa 3,6 sekunnissa.
Vetokykyä nelivetoisella EX30:llä on 1600 kiloa. Takavetoisten vetokyvyt ovat 1000 ja 1400 kiloa.
Takavetoisen EX30:n mallin toimintamatka pienemmällä akulla on 344 kilometriä. Suuremmalla akulla EX30 toimintamatka on 460-480 kilometriä.
EX30:n alkaen hinta on 36 900 euroa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





