Beetleä voi taas kutsua Kuplaksi
VW:n retro-Kuplat ovat edenneet toiseen sukupolveen. New Beetlen jälkeen myyntiin on päästetty pelkkä Beetle, jota voinee myös Kuplaksi kutsua.
Beetle on muodoiltaan edeltäjäänsä onnistuneempi. Toisin sanoen se tuo alkuperäisen paremmin mieleen. Vaikuttaa siltä, että insinöörit ovat viettäneet sen parissa muutenkin riittävästi aikaa. Paketti on hyvin kasassa.
Kupla lunastaa vihdoin siihen kohdistuvia odotuksia. Auto on riittävän retro ja erottuva, mutta samalla moderni ja toimiva.
Mitoiltaan se on edeltäjäänsä pidempi, leveämpi ja matalampi. Konepelti on astetta ärhäkkäämpi ja takavalot on pistetty kokonaan uusiksi. Etuvaloijen pyöreä muoto sen sijaan on ja pysyy. Niistä auto tunnetaan.
Maaseudun Tulevaisuus koeajoi Kuplan siihen sopivalla 1,2 litran peruskoneella. Se liikuttaa autoa sutjakkaasti. Ainoastaan vanhan Kuplan putputusta jää kaipaamaan. Sen voisi nykytekniikalla järjestää helposti äänentoistojärjestelmän kautta.
Auton kulutus ei ollut aivan pienimmästä päästä. Talviajossa bensaa paloi noin 7,5 litraa sadalla kilometrillä.
Kuplan ajotuntuma on hyvä. Lumimyräköissä ajonvakauden hallinta avusti menoa hienosti taustalla. Mutkittelevalla ja liukkaalla maalaistiellä järjestelmä salli juuri sopivasti luistoa.
Perinteinen kahvakäsijarru oli sekin kiva talviajossa. Se jotenkin kuuluu retroautoon.
Beetlen katto laskee taakse nopeasti, mikä rajoittaa takatilaa. Neljä henkeä mahtuu autoon silti suhteellisen helposti.
Ovet tosin ovat pitkät, mikä vaikeuttaa ahtaissa parkkiruuduissa asiointia. Samasta syystä turvavyön joutuu kurottaa aika kaukaa takaa.
Tavaratila on aiempaa kookkaampi, takaluukku iso ja takapenkit kippaavat tarvittaessa. Nostokynnyksestä on tämän auton yhteydessä turha marista, sillä se kuuluu asiaan.
JARMO PALOKALLIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

