
Autokaupassa uusjako – Opel ja Porsche tasoissa
Uusien autojen kauppa jatkuu alavireisenä, mutta käytetyt käyvät kaupaksi ja myös pakettiautojen kauppa on piristynyt.Uusien autojen kaupan tökkiminen on jatkunut alkuvuonna. Osa vanhoista valtamerkeistä on samalla romahtanut ja uudet merkit ja mallit ovat nousseet niiden tilalle.
”Kysyntä on saatava liikkeelle. Autoveron alentaminen ja kierrätyspalkkiokampanja olisivat siihen konkreettisia toimia”, sanoo Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.
Tämä vuosi on ollut vaikea jopa Toyotalle. Se on menettänyt lähes kolmanneksen asiakkaistaan. Siitä huolimatta se on säilyttänyt ykkössijansa ensirekisteröinneissä.
Autokaupan pitkään jatkunut alho on ravistellut markkinaosuudet uusiksi. Vanhan sanonnan mukaisesti osuuksia on helppo menettää, mutta vaikea vallata takaisin.
Vanhoista valtamerkeistä esimerkiksi Opel on romahtanut pohjamutiin. Maaliskuussa Porscheja pistettiin kilpiin yhtä paljon kuin Opeleita. Niitäkin heikoimmille sijoille maaliskuussa jäivät saman konsernin Peugeot ja Citroën.
Uusia Hondia rekisteröitiin maaliskuussa 8 kappaletta. Sillä se hävisi jopa Alfa-Romeolle.
Yhden kuukauden perusteella ei tietenkään voi vetää liian tiukkoja johtopäätöksiä. Aiempina vuosina tuollaista ei silti voinut edes kuvitella.
Koko alkuvuoden osalta Volkswagen ja Ford ovat pystyneet parantelemaan asemiaan kymppikärjessä. Tesla taas on tipahtanut kärkikahinoista, mutta se selittynee mallivaihdoksella.
Uusi Tesla Y palauttanee merkin nosteen. Maaliskuussa Tesla Y oli jo toiseksi myydyin automalli. Ykkönen oli Toyota RAV4.
Koko vuoden rekisteröintitilastoa johtaa Nissan Qashqai.
Uusien autojen sijaan kuluttajat ovat edelleen suosineet käytettyjä autoja. Myös pakettiautojen rekisteröinnit ovat kääntyneet kasvuun. Niissä ylivoimainen ykkönen on Ford.
Eniten pakettiautojen myyntiä ovat kasvattaneet Mercedes-Benz ja Nissan. Volkswagen on puolestaan ottanut takkiin.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







