Autoista puretuista osista syntyi omatekoinen pihakuormain – Job Deere toimii melkein kuin tehdastekoiset vastineensa
Uuraisilta kotoisin oleva Timo Sivula yllätti oman poikansa rakentamalla hänelle syntymäpäivälahjaksi pienen kuormaajan.
Omatekoisen, nelivetoisen Job Deere -pihakuormaimen etukuormain on varustettu kauhan asennon vakaajalla sekä pikakiinnikkeellä. Kuva: Heikki HaapakoskiTimo Sivulan ajatus omasta kuormaimesta liittyy Sivulan vuosien takaiseen työhön, jolloin hän Valtorin palveluksessa hitsasi Valmetin pikavaihteen rumpuja ja purki kuormia. Trukkien pienet renkaat ja huono etenemiskyky eivät vakuuttaneet Sivulaa, vaan hän päätti rakentaa purkuun sopivan kuormaimen itse.
Sivula päätti tuolloin, että koneen olisi oltava runko-ohjattava ja nelivetoinen. Lisäksi rakentamisen nopeuttamiseksi hän päätyi avomalliseen kuormaimeen. Syntyi Härveliksi ristitty hytitön kuormain, joka oli tarkoitettu tavaroiden siirtelyyn työpaikan pihalla.
Ensimmäinen versio toteutettiin Mercedes-Benz W123:n simpukalla, mutta myöhemmin se vaihtui käytännöllisempään Orbitrol-ohjaukseen. Kuormaimen keskinivelen Sivula rakensi kokonaan itse. Ohjausta varten on yksi hydraulisylinteri.
Koneen moottori oli Nissan Cherryn 1,2-litrainen bensiinimoottori, joka asennettiin pitkittäin toisin kuin alkuperäisessä Nissanissa. Akselit olivat Ford Escortista, samoin jarrut. Vaihdelaatikko on Nissanin ja kytkin nestetoiminen. Voima akselille lähti tasauspyörästöstä, joka hitsattiin jumiin, jolloin kumpikin akseli vetää kokoaikaisesti. Pienituottoinen hydrauliikkapumppu ostettiin uutena.
”Aikoinaan tällä koneella sai hyvin nosteltua trukkipiikeillä osia ja vietyä niitä sisälle halliin, kertoo Sivula kertoo koneen alkuperäisistä ominaisuuksista.
"Lopetin ne hitsaushommat 2004 ja toin kuormaimen raadon kotiin pihalle. Ajattelin myöhemmin vuonna 2014, kun se seisoi vähän kuin hylättynä, että alan jatkojalostamaan sitä”, Sivula kertoo projektin etenemisestä.
Hän päätti tehdä kuormaimen raadosta pojalleen Juhanille syntymäpäivälahjan. Kone nimettiin Job Deere JTS14:ksi, jonka mallimerkintä tulee Sivulan ja hänen poikansa etunimen ja sukunimen kirjaimista sekä valmistumisvuodesta.
Kuormaimen koppi tehtiin romuraudasta, johon särmättiin pellit. Rakenteiden valmistuttua Sivula hiekkapuhalsi koko koneen ja maalasi sen. Hytin katossa on Finlandia-kattoluukku, joita aikoinaan oli monissa autoissa. Lasit hyttiin leikattiin keskussairaalan vanhoista ikkunoista. Ratti on 96 Saabista. Sopivat renkaat löytyivät kylvökoneesta.
"Se on sitä hyötykäyttöä," Sivula toteaa.
Kuormaimessa on myös omavalmisteinen etukuormaaja, johon voi liittää useita työlaitteita.
Lue Koneviestin nettisivuilta, miten etukuormain valmistettiin, ja missä töissä kuormainta hyödynnetään tänä päivänä!
Sinua saattaa kiinnostaa myös:
Vanha leikkuupuimuri muuntui osaavissa käsissä pihatraktoriksi – Claas Finlandia on ainoa laatuaan
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



