Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Suzuki Ignis on minimalistinen katumaasturi, jolle on vaikea hahmottaa kilpailijaa

    Ignis on ketterä, mutta nytkähtelevä ajo voi ärsyttää.
    Suzuki Ignis on Suomen edullisin neliveto.
    Suzuki Ignis on Suomen edullisin neliveto. Kuva: Juhana Simula
    Tavaratilaa on 204 litraa, joka on laajennettavissa penkkejä siirtämällä 373 litraan. Penkit taittuvat 50:50-suhteessa.
    Tavaratilaa on 204 litraa, joka on laajennettavissa penkkejä siirtämällä 373 litraan. Penkit taittuvat 50:50-suhteessa. Kuva: Juhana Simula
    Ohjaamon minimalistisuus ilmenee vähäisinä painikkeina ja yksinkertaisena sijoitteluna, mutta sisäkahvoissa ja ilmasuuttimissa on ripaus urheilullisuutta. Apukuskin meikkauspeili sekä keskikyynärnoja uupuvat.
    Ohjaamon minimalistisuus ilmenee vähäisinä painikkeina ja yksinkertaisena sijoitteluna, mutta sisäkahvoissa ja ilmasuuttimissa on ripaus urheilullisuutta. Apukuskin meikkauspeili sekä keskikyynärnoja uupuvat. Kuva: Juhana Simula
    Vakiovarusteisiin kuuluu muun muassa alamäkihidastin, mikä korostaa auton katumaasturiluonnetta.
    Vakiovarusteisiin kuuluu muun muassa alamäkihidastin, mikä korostaa auton katumaasturiluonnetta. Kuva: Juhana Simula
    Suzukin AllGrip-nelivetojärjestelmä painottaa nelivedon polttoainetaloudellisuutta normaaleissa ajo-olosuhteissa. Järjestelmä kytkee nelivedon automaattisesti päälle, mikäli etu- ja takapyörien välille syntyy nopeuseroa.
    Suzukin AllGrip-nelivetojärjestelmä painottaa nelivedon polttoainetaloudellisuutta normaaleissa ajo-olosuhteissa. Järjestelmä kytkee nelivedon automaattisesti päälle, mikäli etu- ja takapyörien välille syntyy nopeuseroa. Kuva: Juhana Simula

    Suzukin pieni katumaasturi Ignis on positiivinen yllätys automarkkinoilla. Mopoauton hinnalla saa joukosta erottuvan nelivedon ja 180 millin maavaran.

    Suomessa Igniksestä on kuitenkin tarjolla vain yksi malli. Hintaa on saatu poljettua alas myös siten, että autoa myydään vain verkossa.

    Ajotuntumat kaupungissa ovat pääosin myönteiset.

    Suurlujuusteräksestä valmistettu kori on jäykkä, mutta vain 945 kiloa painava. Ignis kulkee siten ketterästi, ohjaustunto on kevyt ja auto kääntyy ahtaissakin paikoissa.

    Kääntöympyrän säde onkin vain 4,7 metriä.

    Kytkimen ja kaasun välinen yhteistyö ei kuitenkaan tunnu sulavalta. Nytkähtelevä ajo liikennevalojen välissä ärsyttää.

    Maantiellä Ignis kulkee mukavasti, mutta pienen auton tavoin äänekkäästi.

    Mittojen vuoksi auto kallistelee ja mukailee tien pintojen myötäisesti, mikä tekee ajamisesta elävämpää.

    Näkyvyys ohjaamosta on hyvä ja selkeä. Peruutuskamera sekä seitsemän tuuman näyttö helpottavat parkkeerausta, mikäli auton mittojen hahmotus tuottaa vaikeuksia.

    Sisätilojen yleisilme on pelkistetty ja minimalistinen, mutta toimiva sellainen. Väritykseltään musta-valkoinen sisusta piristää nuorekasta kulkupeliä.

    Mittaristot ovat yksinkertaisen näyttävät. Kojelautaa hallitsee iso näyttö, jonka järjestelmä tukee Bluetooth-yhteyttä, Android Autoa ja Apple CarPlaytä.

    Navigointikin onnistuu, mutta se ei kuulu vakiovarusteisiin. Älypuhelimen kartat on helppo "peilata" näytölle.

    Vähäiset painikkeet, joita autossa on, löytyvät helposti ja kätevästi. Keskikyynärnoja puolestaan puuttuu.

    Istuimien asento on hyvä, ja sivuttaistukeakin on tarjolla, mutta niiden jäykkyys ei ole parhaimmasta päästä. Takapenkiltä löytyvät vyöt ja istuimet vain kahdelle matkustajalle. Ikkunan avaus takana vaatii veivaamista.

    Varusteita tähän pieneen pakettiin on sullottu hyvin. Kattokaiteilla varustettu Ignis pitää sisällään muun muassa alamäkihidastimen ja mäkilähtöavustimen.

    Vakionopeudensäädin kuitenkin puuttuu.

    Pieni kulutus nelivedolle on ehdoton plussa nykyisillä polttoainehinnoilla.

    Ignikselle on vaikea hahmottaa kunnon kilpailijaa auton omintakeisuuden vuoksi. Suomen halvimman nelivedon tittelinkin se vei sisareltaan. Fiat Pandasta voi olla nelivetoisena haastajaksi räiskyvälle japanilaiselle.

    Ominaisuudet

    Ignis Dualjet 4WD GL 5MT

    Moottori 1,2 l

    Teho 66 kW (90 hv)

    Vääntö 120 Nm

    Tavaratila 204–373 litraa

    EU-kulutus 5,0 l/100 km (yhd.)

    CO2 -päästöt 114 g/km

    Hinta alk. 15 391 €