Sähköautojen valmistajien vastuullisuudessa suuria eroja
Finnwatchin selvityksessä parhaiten pärjäsivät BMW, Tesla ja Volkswagen.
Vastuullisuusvertailussa hyvin pärjännyt BMW antoi alihankintaketjunsa kaivoksia koskevia tietoja Finnwatchille. Kuva: Jarmo PalokallioSähköautovalmistajien vastuullisuudessa on isoja eroja. Finnwatchin vastuullisuusselvityksessä parhaiten pärjäsivät BMW, Tesla ja Volkswagen, jotka arvioivat kattavasti mineraaleja koskevien arvoketjujensa riskejä.
”Sähköautojen markkinat kasvavat räjähdysmäisesti, mikä johtaa akkumineraalien kysynnän nopeaan kasvuun. Ellei kaivosalan vastuullisuusongelmia saada hallintaan, voivat arvoketjut häiriintyä ja materiaalien saatavuus heikentyä”, toteaa Finnwatchin toiminnanjohtaja Sonja Finér.
Finérin mukaan alihankintaketjujen avoimuudessa on edelleen parannettavaa kaikilla yhtiöillä. Ilman kaivostasolle ulottuvaa läpinäkyvyyttä epäkohdat ja monet ihmisoikeusongelmat jäävät pimentoon.
BMW:n, Teslan ja Volkswagenin lisäksi myös Volvo Cars saattaa lähivuosina nousta vastuullisimpien yhtiöiden joukkoon. Yritys on parhaillaan vahvistamassa vastuullisuusprosessejaan.
Siinä missä Tesla ja Volkswagen julkaisevat jo vuosittain yksityiskohtaisia mineraaliketjujaan koskevia erillisiä yritysvastuuraportteja, Volvo lupaa julkaista omansa ensivuoden aikana.
Nissanin menestys Finnwatchin vertailussa jäi heikoksi, sillä sen vastuullisuusprosessit eivät olleet kansainvälisten yritysvastuustandardien mukaisia.
Polestar ja Škoda vetosivat omistajiensa vastuullisuustyöhön. Yhtiöiden omissa materiaaleissa tiedot akkumineraaleja koskevista vastuullisuusprosesseista olivat suppeita tai olemattomia.
Vertailussa heikoimmaksi jääneen Kian yritysvastuuraporteissa käytetty terminologia oli epämääräistä ja annetut tiedot niin suppeita, ettei sen vastuullisuusprosesseja voitu kattavasti arvioida.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat











