Ylikuumeneminen on yksi yleisimmistä moottorivaurioiden syistä – lukijoiden kokemuksista paljastui, että koneen keittämistä tapahtuu varsinkin siirtoajossa

Moottorin ylikuumenemiseen voivat johtaa hyvin monet asiat. Tämä kävi selväksi, kun Koneviesti kysyi lukijoiltaan kokemuksia keittämisestä.
Koneen moottori saattaa ylikuumentua hyvinkin yllättäin.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Keittäminen tulee usein yllätyksenä ja syitä on monia. Tämä asia tuli selväksi, kun Koneviesti kysyi lukijoiltaan, oliko heillä ollut viimeisen vuoden aikana auton tai koneen moottori ylikuumenemaa. Samaten vaihtelivat tilanteet, joissa keittäminen ilmeni. Seuraavassa poimittuna vastauksia erilaisten sattumusten kirjosta.

Yksi petollinen tilanne on esimerkiksi siirtoajo. Koneella voi tehdä töitä ilman ongelmia, mutta siirtoajossa tarvittavat korkeammat kierrokset tuovat ongelmat esiin.

”Moottori kuumeni kuorman teon yhteydessä ja tienaurauksessa ja porina kävi. Syynä oli likainen jäähdytin. Ei edes vesi ollut mennyt läpi. Kuumeneminen ei ehtinyt aiheuttaa mitään vaurioita, kun sen nopeasti huomasi. Onneksi mittari pelasi.” (Cat 960 -pyöräkuormaaja 1990-luvulta)

”Syynä oli ohjaustehostimen pumpun pulttien katkeaminen. Sen seurauksena vesipumppua pyörittävä käyttöhihna roikkui löysällä. Autolla ajettiin kesähelteellä kotiin 50 km ja lopputulema oli, että syylärin yläreuna alkoi vuotaa.” (Honda K24 190hp iVTEC)

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

”Isoa paalikuormaa vedettäessä ylämäkeen. Tukkeutunut jäähdytin ja viallinen termostaatti. Seurauksena nesteen hukkaus, onneksi pahvi ei palanut.” (Belarus D-243)

”Lähelle meni: niittotyön jälkeen oli jäänyt syyläri puhdistamatta ja lämmöt nousi nopeasti. Ei ehtinyt tulla vahinkoa, mutta jouduin muistuttamaan muita koneen käyttäjiä päivittäisistä huolloista.” (Zetor 7745)

”Traktori oli itsekseen sekoittamassa lieteallasta, kun olin viemässä kuormaa pellolle. Moottorin jäähdyttimen puhaltimen käyttöhihna katkesi. Sen seurauksena kansipahvi vaurioitui ja se piti vaihtaa.” (Ford 7600)

Joskus voi samanaikaisesti vaikuttaa kaksikin syytä. Esimerkkinä tapaus, jossa Ukko-mestari-traktorikaivuri pääsi keittämään siirtoajossa. Välitön syy oli alavesiletkun litistyminen alipaineen vaikutuksesta. Alkusyynä oli ruostesakan kertyminen lohkon ja jäähdyttimen alaosaan. Ongelma ei esiintynyt kaivutyössä käytetyillä normaalikierroksilla, vasta siirtoajo paljasti tilanteen.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

”Siirtoajossa ja osin liukkauden torjunnassa keitti. Syynä oli lämmityslaitteen letkun rikkoutuminen kopin alta. Seurauksena kansipahvin hajoaminen.” (John Deere 6430)

”Paisuntasäiliön korkki oli unohtunut laittaa kiinni ajamaan lähtiessä. Kaksi kilometriä ehdin ajaa, kun keittäminen alkoi. Korjaukseksi riitti ilman poistaminen vesiletkuja puristelemalla.” (Chevrolet Cruze 1.4 bens.)

”Keitti aina, kun kaivamista oli jatkunut yli tunnin. Syyksi paljastui, pitkän ajan päästä, että vesipumpun kuminen pyörä oli liian kulunut.” (Yanmar-minikaivinkone)

”Moottori keitti kovalla pakkasella maantieajossa. Jäähdytin oli päässyt osittain jäätymään huonon nesteen vuoksi, minkä vuoksi moottorissa ollut neste kiehahti. Tilanne huomattiin nopeasti, mutta kansiremontin tekoon jouduttiin silti. Kansi kävi sen verran kuumana, että suutinholkki alkoi vuotaa nestettä palotilaan. Kansi pysyi suorana.” (Valmet 405)

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Lue Koneviestin nettisivuilta, millä keinoilla estät moottorin ylikuumenemisen!

Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat koneiden huoltoon liittyvät artikkelit:

Dieselmoottorit ovat vaativia jäähdytysnesteen suhteen - nesteillä on eroja

Koneiden korjaamisessa vaikein osuus on vian paikallistaminen – näin etenee tuloksellinen vianetsintä

Estä konepalo – näillä keinoilla ennaltaehkäiset konepalojen syttymisen