Kuljetusala pitää polttoaineveron tulevaa korotusta järjettömänä
SKAL vaatii hallitusta perumaan aiemmin sovitun parafiinisen dieselin veronkorotuksen.Hallitus on korottamassa polttoaineveroa aiemmin sovitun mukaisesti vuodenvaihteessa. Kuljetusala pitää keskelle energiakriisiä iskevää korotusta järjettömänä.
Kuljetusala muistuttaa, että kuorma- ja pakettiautoliikenteen kustannukset ovat nousseet yli kymmenen prosentin vuosivauhtia Venäjän käynnistettyä hyökkäyssodan Ukrainaan. Polttoaineen hinnan lisäksi kuljetuskaluston pääomakustannukset ovat nousseet merkittävästi.
”Tässä tilanteessa polttoainekustannusten lisääminen edes vähäisessä määrin on järjetöntä”, sanoo SKALin puheenjohtaja Jani Ylälehto.
Tuleva veronkorotus perustuu hallituksen vuonna 2019 tekemään päätökseen nostaa parafiinisen dieselin polttoaineveroa vuoden 2023 alusta.
Ylälehdon mukaan päätös veronkorotuksesta tehtiin täysin erilaisissa olosuhteissa ilman näkymää nykyiseen energian ja polttoaineen hintakriisiin. Jokainen sentti lisää polttoaineen hintaan kasvattaa kuljetus- ja logistiikkayritysten kustannuksia 13 miljoonalla eurolla.
”Jos Suomi etenee suunnitelman mukaan, se kulkee aivan eri suuntaan kuin kilpailijamaat. Moni Euroopan maa on alentanut polttoaineveroja EU:n energiaverodirektiivin minimitasolle vastauksena energian hinnan kallistumiseen”, Ylälehto sanoo.
SKAL vaatii hallitusta perumaan parafiinisen dieselin veronkorotuksen ja harkitsemaan polttoaineen valmisteveron laskemista EU-minimiin. Samalla jo päätetyn, ammattidieseljärjestelmän valmistelua on kiirehdittävä.
SKAL vaatii myös, että vuodelle 2024 suunniteltu jakeluvelvoitteen nostopäätös perutaan vallitsevan kustannuskriisin vuoksi:
”Päätöksiä ei voi tehdä kuplassa ja viedä läpi kuplassa. Hallituksen tulee seurata vallitsevaa aikaa ja tehdä vaadittavia korjausliikkeitä, jotta kilpailukykymme säilyy”, sanoo Ylälehto.
SKALin mukaan uusiutuvien polttonesteiden käyttäminen on hyvä keino vähentää päästöjä, mutta uusiutuvan maailmanmarkkinahinnan ollessa korkealla saatavuusongelmasta johtuen, sen hintavaikutus on muodostunut liian korkeaksi ja näin haitalliseksi.
”Jakeluvelvoitetta käytettäessä tulisi ensin huolehtia uusiutuvan polttoaineen riittävästä saatavuudesta, myös kotimaisesta”, Ylälehto toteaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

